Managementul reprezintă o activitate orientată spre acÈ›iune È™i rezultate. Este un proces în care trebuie coordonate o serie de resurse pentru a se obÈ›ine rezultatele dorite de organizaÈ›ie. Inclusiv organizaÈ›iile care produc servicii medicale trebuie să cunoască È™i să pună în practică o serie de funcÈ›ii manageriale. Acest articol încearcă să prezinte, pe scurt, o serie de principii generale care trebuie cunoscute de orice antreprenor, inclusiv cei care conduc un cabinet medical.
Introducere
În urmă cu douăzeci de ani, în România a fost adoptat un nou sistem de asigurări de sănătate. S-a anunÈ›at cu surle È™i trâmbiÈ›e privatizarea serviciilor din asistenÈ›a medicală primară È™i ambulatoriu. Cabinetele medicale au devenit servicii private È™i, astfel, cel puÈ›in o treime din personalul medical a început să funcÈ›ioneze în unități medicale private. Practic, statul a scăpat de grija organizării, dezvoltării È™i modernizării câtorva mii de unități medicale. Și reforma s-a cam oprit aici! AsistenÈ›a medicală secundară È™i cea terÈ›iară au rămas de stat, mai precis în proprietatea comunităților, dar cu ordine de la minister. Politicile de sănătate în ceea ce priveÈ™te asistenÈ›a primară lipsesc aproape cu desăvârÈ™ire. Nu există nici acum, la niciun nivel, vreo structură de politică sanitară care să fie dedicată dezvoltării sectorului primar, în care lucrează peste 35000 de cadre medicale È™i se asigură servicii medicale pentru întreaga populaÈ›ie a țării! Trecerea către sistemul privat de organizare a asistenÈ›ei medicale primare s-a făcut brusc, fără o mare pregătire. Medicii de familie au simÈ›it pe pielea lor că, pe lângă activitățile medicale directe, specifice specialității lor, au trebuit să facă față unor noi sarcini privind organizarea cabinetului, managementul de resurse umane, managementul financiar, încheierea de contracte de tot felul, menÈ›inerea la curent cu legislaÈ›ia stufoasă È™i reglementările de multe ori contradictorii, să cunoască aspectele legate de malpraxis È™i, nu în ultimul rând, să menÈ›ină un grad de satisfacÈ›ie al pacienÈ›ilor la nivel acceptabil, ca mod de a-È™i dezvolta mica întreprindere. Trebuie, în mod clar, subliniat că, în toÈ›i aceÈ™ti ani, interesul statului de a dezvolta sectorul de asistență medicală primară a fost minim sau inexistent. Nu a existat nicio politică naÈ›ională de modernizare È™i susÈ›inere a dezvoltării cabinetelor medicale, nu a existat niciun suport legat de pregătirea medicilor ca manageri/antreprenori (cu excepÈ›ia unor mici proiecte punctuale, pe ici, pe colo). FinanÈ›area a fost întotdeauna la limită, contractele-cadru încheiate cu casa de asigurări au fost în general impuse, iar negocierile au fost întotdeauna efectuate de pe poziÈ›ii inegale. Nu a existat nicio analiză serioasă a impactului pe care l-a avut introducerea sistemului de asigurări, deÈ™i avem deja un sistem informatic care, aÈ™a cum este, putea să ne ofere o imagine de ansamblu a ce se întâmplă în sectorul de îngrijiri de sănătate.
Dacă spitalele beneficiază de un aparat managerial complex, în care fiecare funcÈ›ie importantă este executată de un manager diferit, beneficiind de sisteme informatice de suport decizional, miile de cabinete medicale se organizează È™i funcÈ›ionează aÈ™a cum poate fiecare. Întrebarea este dacă managerii de la nivelul cabinetelor medicale au nevoie de cunoÈ™tinÈ›e de management. Sau bunul-simÈ› este suficient? Sigur, bunul-simÈ› este necesar în orice domeniu de activitate, dar probabil nu este suficient pentru un management performant al unui cabinet medical.
Un cabinet medical, indiferent de forma de proprietate, modul de finanÈ›are sau specialitate, trebuie organizat È™i coordonat. Conform DicÈ›ionarului enciclopedic - „ansamblul activităților de organizare È™i conducere prin care se determină obiectivele unei firme/întreprinderi, resursele È™i procesele de muncă necesare realizării lor È™i executanÈ›ii acestora, prin care se integrează È™i se asamblează munca salariaÈ›ilor, utilizând mai multe tehnici È™i metode adecvate pentru realizarea scopurilor funcÈ›ionării firmei/întreprinderii” poartă numele de management. Evident, există numeroase definiÈ›ii ale managementului, dar cea de mai sus acoperă cam tot ce ar trebui să È™tim È™i să facem în legătură cu managementul unui cabinet medical. DicÈ›ionarul explicativ al limbii române defineÈ™te managementul ca fiind „activitatea È™i arta de a conduce”. De asemenea, defineÈ™te managerul ca fiind „persoana care conduce o entitate economică, îndeplinind, integral sau parÈ›ial, funcÈ›iile de previziune È™i organizare a activității, de coordonare È™i antrenare a personalului subordonat È™i de control asupra obiectivelor propuse”.
Toate activitățile care se desfășoară în cabinetul medical au ca scop furnizarea unor servicii medicale care pot fi utilizate de pacienÈ›i umani, evident, cu respectarea legislaÈ›iei în vigoare. Toate acestea au loc într-o piață reglementată, fiind vorba despre servicii medicale, iar statul are obligaÈ›ia de a asigura accesul cetățenilor la îngrijiri medicale de calitate (prin politica de sănătate publică). De asemenea, statul încearcă să asigure cât mai multe servicii la un preÈ› de cost cât mai scăzut. TotuÈ™i, serviciile medicale au un cost, iar el nu este chiar mic. Astfel, s-au conturat trei actori principali ai pieÈ›ei de servicii medicale: a. populaÈ›ia (consumatorii de servicii medicale); b. furnizorii de servicii medicale È™i c. terÈ›ul plătitor, casele de asigurări, care colectează banii de la cetățeni È™i plătesc serviciile pentru aceÈ™tia. Rolul statului este de a crea cadrul general în care să se dezvolte È™i să funcÈ›ioneze corect o piață reglementată de servicii medicale.
Management - puncte de referință
DeÈ™i dezvoltarea managementului ca È™tiință este legată de începuturile capitalismului, când industria a început să se dezvolte, teoriile ei se aplică la toate organizaÈ›iile care produc bunuri È™i servicii. NumeroÈ™i autori susÈ›in că managementul are aplicaÈ›ii universale, de la mediul de afaceri până la sectorul public, non-profit. Prin anii ’70-’80, odată cu discuÈ›iile lansate privind rolul statului în producerea de bunuri È™i servicii, a apărut ideea că există diferenÈ›e între modurile cum sunt structurate È™i gestionate organizaÈ›iile din mediul „public” È™i cel „privat”. S-a considerat că termenul de „management” descrie modul în care sunt conduse organizaÈ›iile private, iar pentru cele publice ar fi mai adecvat termenul de „administrare”. Primul este asociat cu o abordare specifică a proceselor de luare a deciziilor, managerii având ca obiectiv atingerea obiectivelor de creÈ™tere organizaÈ›ională printr-o utilizare cât mai eficientă a resurselor, în timp ce administratorii din sectorul public, funcÈ›ionari publici, implementează È™i execută politicile stabilite de autoritatea respectivă (politică, guvernamentală), caz în care utilizarea eficientă a resurselor are o importanță secundară (Farnham, D., Horton, S., 1996).Fără a încerca o istorie a managementului, trebuie să punctăm totuÈ™i câteva momente importante care au marcat È™tiinÈ›a conducerii. Prima lucrare importantă este considerată AvuÈ›ia naÈ›iunilor, cercetare asupra naturii È™i cauzelor ei (An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, 1776), în care Adam Smith a descris conceptul de „diviziune a muncii”.
O a doua personalitate este americanul Frederick Winslow Taylor (1856-1915), considerat părintele managementului È™tiinÈ›ific. Prin studiile sale a introdus ideea de conducere eficientă. În 1911 a publicat lucrarea Principiile managementului È™tiinÈ›ific. La baza organizării muncii È™i conducerii, Taylor a pus următoarele idei:
- imaginea clară despre fiecare element al organizației;
- crearea unui fundament È™tiinÈ›ific care să înlocuiască metodele vechi, tradiÈ›ionale, de muncă;
- studierea științifică a fiecărui element;
- alegerea celor mai potriviți muncitori pentru fiecare operație, pregătirea și instruirea lor ulterioară;
- întărirea È™i dezvoltarea colaborării reciproce între administraÈ›ie È™i muncitori;
- repartizarea uniformă a muncii È™i responsabilități împărÈ›ite între administraÈ›ie È™i muncitori;
- separarea muncii de concepție de cea de execuție etc.
- planificare
- organizare
- conducere
- coordonare
- control.
Cam în aceeaÈ™i perioadă, germanul Max Weber (1864-1920) a dezvoltat teoria managementului birocratic È™i, pornind de la principiile lui Taylor, a susÈ›inut un sistem bazat pe proceduri standardizate È™i un lanÈ› clar de comandă. Elementele de bază ale teoriei lui Weber au fost:
- sarcini bine definite
- ierarhie a autorității
- proceduri standardizate
- înregistrări precise (ale derulării proceselor)
- angajarea la fiecare loc de muncă doar a persoanelor care întrunesc calificările specifice acelui loc de muncă.
Odată cu creÈ™terea producÈ›iei de bunuri È™i servicii, a apărut ca necesară găsirea unor metode de a controla È™i îmbunătăți calitatea. Fondatorul managementului calității este considerat americanul Edwards Deming (1900-1993). Deming a utilizat metodele statistice pentru a analiza procesele industriale. A definit 14 principii pe care se bazează creÈ™terea calității produselor È™i a evidenÈ›iat rolul jucat de manageri în obÈ›inerea acesteia. În opinia sa, 15% dintre rezultatele neconforme sunt datorate muncitorilor È™i 85% sunt urmarea unui management de slabă calitate È™i a unor sisteme È™i procese neadecvate. Concluzia era că îmbunătățirea calității reduce costurile, creÈ™te producÈ›ia È™i cota de piață. Analizând cele 14 puncte ale lui Deming, reies trei mari direcÈ›ii care trebuie urmate de o organizaÈ›ie: constanÈ›a scopului, îmbunătățirea continuă È™i cooperarea între departamente (tabelul 1).
Tot Deming a definit È™i cele „È™apte boli mortale” pentru implementarea managementului calității:
- Lipsa constanÈ›ei scopului de a planifica produse È™i servicii care vor avea o piață È™i care vor păstra compania în business, oferind locuri de muncă.
- Punerea accentului pe profiturile pe termen scurt: gândirea pe termen scurt (exact opusul unei gândiri de a avea un scop constant de a rămâne în afaceri), care este alimentată de frica unei preluări agresive sau de presiunea bancherilor ori a acÈ›ionarilor care vor dividende.
- Evaluarea performanțelor, ratingul meritelor sau examinarea anuală.
- Mobilitatea managementului în speranÈ›a unui job mai bun, care are un caracter dezastruos pentru organizaÈ›ie.
- Management prin utilizarea doar a cifrelor vizibile, utilizarea puțin sau chiar deloc a datelor ce nu pot fi cuantificate, ca de exemplu (in)satisfacția clienților.
- Costurile medicale excesive.
- Costuri excesive de răspundere, „umflate” de avocaÈ›ii care lucrează în baza taxelor neprevăzute.
- interpersonal
- informațional
- decizional.
a. activitatea de reprezentare se referă la activitatea managerului în relaÈ›iile cu oameni È™i structuri externe organizaÈ›iei. Managerul se foloseÈ™te în această situaÈ›ie de puterea pe care i-o conferă sprijinul puternic al membrilor organizaÈ›iei. Cu cât organizaÈ›ia este mai mare, cu atât puterea sa în exterior este mai mare.
b. leadershipul este considerat de Mintzberg ca având un rol important, deoarece el poate imprima energie È™i entuziasm viziunii pe care doreÈ™te să o transmită oamenilor. El îÈ™i poate motiva subalternii, putând acÈ›iona ca mentor, ajutându-i acolo unde este nevoie, integrând nevoile personale ale fiecăruia cu obiectivele organizaÈ›iei. Poate să-È™i folosească puterea È™i competenÈ›a pentru a influenÈ›a membrii să lucreze în echipă pentru binele firmei.
c. rolul de liant se bazează pe calitatea de simbol a managerului. El se implică într-o serie de activități în plan intern - conduce È™edinÈ›e, È›ine discursuri la diverse evenimente interne. Aici rolul jucat nu este de resursă sau de putere, ci se datorează poziÈ›iei pe care o ocupă în organizaÈ›ie.
B. În domeniul informaÈ›ional, rolurile managerului sunt de monitorizare, diseminare a informaÈ›iei È™i de purtător de cuvânt, care, evident, necesită un consum de timp apreciabil:
a. rolul de monitorizare derivă din faptul că managerul este cel care participă la o multitudine de întâlniri, de È™edinÈ›e, la el ajung toate informaÈ›iile, corespondenÈ›a, mass-media, canalele de informare, iar el trebuie să urmărească È™i să trieze aceste informaÈ›ii, să le verifice È™i apoi să le transmită mai departe.
b. continuă cu rolul de diseminare, prin care informaÈ›iile din exterior spre organizaÈ›ia sa È™i, invers, dinspre organizaÈ›ie către mediul extern. Când managerul nu este capabil să exercite acest rol, membrii organizaÈ›iei nu cunosc direcÈ›ia către care se îndreaptă organizaÈ›ia lor, iar cei din exterior sau de la nivel superior nu cunosc care sunt preocupările È™i problemele celor din organizaÈ›ie.
c. uneori, managerul devine È™i purtător de cuvânt, transmiÈ›ând informaÈ›ii către exteriorul organizaÈ›iei.
C. În domeniul decizional, managerul are roluri de antreprenor, în rezolvarea crizelor, alocarea de resurse È™i de negociator:
a. ca antreprenor, managerul identifică oportunitățile È™i ia decizii, care uneori presupun riscuri sau implică schimbări în organizaÈ›ie. În cazul dezvoltării în anumite direcÈ›ii sau în cadrul unor proiecte, poate delega o parte dintre responsabilități altor membri ai organizaÈ›iei.
b. rezolvarea crizelor este, de asemenea, un rol important. În activitatea curentă pot apărea diverse probleme legate de dereglarea unor procese, de exemplu defectarea unor dispozitive, indisponibilitatea unor angajaÈ›i-cheie etc. Managerul trebuie să ia decizii rapide pentru rezolvarea acestor situaÈ›ii. Pe de altă parte, este de dorit ca situaÈ›iile posibile care pot genera crize să fie anticipate È™i să existe variante de rezolvare a lor. De asemenea, organizaÈ›ia trebuie să aibă mecanisme prin care să înveÈ›e din experienÈ›ele trecute.
c. alocarea resurselor - se referă la rolul managerilor de a lua decizii în legătură cu modul în care sunt alocate resursele organizaÈ›iei pentru a se atinge obiectivele stabilite. Dacă este lipsit de această funcÈ›ie, abilitatea managerului de a-È™i îndeplini funcÈ›iile este mult redusă.
d. rolul de negociator este legat de rolurile de reprezentare, purtător de cuvânt È™i alocare de resurse. Managerul trebuie uneori să ia decizii la negocieri. Include negocierea contractelor cu angajaÈ›ii, achiziÈ›iile de materiale È™i echipamente, negocierea diverselor contracte.
Desigur, nu toÈ›i managerii îndeplinesc toate aceste roluri în egală măsură, aÈ™a cum nu toate organizaÈ›iile sunt egale. Chiar È™i în domeniul medical, unele instituÈ›ii sunt mai mari, cu probleme mai mari, cu angajaÈ›i mai mulÈ›i, cu clienÈ›i mai mulÈ›i sau mai puÈ›ini. TotuÈ™i se poate observa că toate aceste roluri le întâlnim È™i la nivelul managerului unui cabinet medical. De asemenea, ar fi interesant să vedem cum este încurajată dezvoltarea rolului de manager de contextul românesc (politică, reglementări, finanÈ›are).
Managementul calității
Odată cu creÈ™terea producÈ›iei, s-a pus tot mai mult problema modului în care se pot reduce produsele neconforme. Evident, au apărut diverse teorii È™i curente. S-a discutat despre metode de evaluare a calității, metode de îmbunătățire a calității, până la managementul calității totale.În domeniul medical, calitatea legată È™i de evoluÈ›ia costurilor a dus la aprofundarea domeniului managementul calității serviciilor medicale. Avedis Donabedian (1919-2000) este considerat părintele managementului calității serviciilor medicale. Calitatea este adecvarea dintre nevoile exprimate (de client) È™i serviciul asigurat (de furnizor), adecvare respectată prin contract sau angajament. În conformitate cu ISO9000:2006, calitatea reprezintă „ansamblul de proprietăți È™i caracteristici ale unei entități care îi conferă acesteia aptitudinea de a satisface necesitățile exprimate È™i explicite”. DicÈ›ionarul Wonca defineÈ™te calitatea în medicina familiei ca fiind „cele mai bune rezultate posibile obÈ›inute cu resursele disponibile È™i în concordanță cu valorile È™i preferinÈ›ele pacientului”.
Calitatea serviciilor oferite în cabinetul medical are două componente distincte:
- calitatea actului medical propriu-zis, care depinde de nivelul de pregătire profesională È™i experienÈ›a furnizorului de îngrijiri (medic, asistentă medicală, moașă) È™i
- calitatea serviciilor oferite pacientului, care depinde de modul în care îÈ™i pune cunoÈ™tinÈ›ele È™i abilitățile în slujba acestuia.
- calitatea în fapt, prin care se înÈ›elege calitatea tehnică a serviciilor oferite, dependentă de pregătirea profesională a furnizorului, condiÈ›iile de lucru, organizarea serviciilor, resursele folosite etc.;
- calitatea în percepÈ›ie, care se referă la modul în care pacienÈ›ii È™i familiile acestora resimt serviciile primite.
Pentru înÈ›elegerea principiilor care guvernează managementul calității, putem utiliza conceptul lui Donabedian privitor la elementele definitorii ale unei activități (figura 2).
Structura se referă la dotarea, atributele organizației, modalitatea de organizare și structura organizațională:
- personal: nivel de pregătire, educație medicală, experiență și certificare;
- facilitățile oferite de cabinet: gradul de adecvare a spațiului, dotarea cu echipamente medicale, organizarea.
- aspectul tehnic: se referă la utilizarea celor mai bune cunoÈ™tinÈ›e medicale actuale, precum È™i a tehnologiilor, în scopul de a obÈ›ine echilibrul maxim între beneficii È™i riscuri. Acest aspect include momentul È™i acurateÈ›ea diagnosticului, gradul de adecvare a tratamentului, complicaÈ›iile È™i incidentele care pot surveni, precum È™i integrarea cu alte servicii È™i specialități, atunci când sunt necesare pentru rezolvarea problemelor pacientului;
- aspectul interpersonal, relaÈ›ia medic - pacient (personal medical - pacient) se referă la normele È™i standardele care reglementează interacÈ›iunile umane, standardele legate de etica medicală, respectarea valorilor È™i aÈ™teptărilor pacientului. Include informarea corectă a pacientului, oferirea de răspunsuri la întrebările legate de starea sa, implicarea pacientului în luarea deciziilor. RelaÈ›ia medic - pacient este foarte importantă, deoarece ea influenÈ›ează È™i performanÈ›a tehnică.
- adecvarea - care se referă la faptul că au fost luate măsurile corecte;
- abilitățile - cât de bine au fost efectuate îngrijirile oferite pacientului.
Pot fi utilizați:
- indicatori de rezultate intermediare - care se referă la activitatea și calitatea etapelor de proces, cum ar fi: rata imunizărilor, rata de eșec a unor tratamente;
- indicatori de rezultate finale - care se referă la efectul final al serviciilor furnizate în ceea ce priveÈ™te starea de sănătate (calitatea vieÈ›ii, complicaÈ›ii, deces etc.), precum È™i prezenÈ›a unor evenimente favorabile sau absenÈ›a unor incidente/accidente.
Există È™apte dimensiuni fundamentale care definesc calitatea serviciilor de îngrijiri de sănătate:
- competența profesională - cunoștințele/abilitățile/performanța echipei medicale, a managerilor și a echipei de suport;
- accesibilitatea - prezenÈ›a/absenÈ›a barierelor care să restricÈ›ioneze capacitatea pacientului de a utiliza serviciile de îngrijiri de sănătate (care pot fi geografice, sociale, culturale, organizaÈ›ionale sau economice);
- eficacitatea - capacitatea procedurilor È™i a acÈ›iunilor realizate de furnizorul de îngrijiri de sănătate de a determina rezultatele dorite;
- eficienÈ›a - abilitatea de a acorda îngrijirile necesare cu un consum cât mai redus de resurse;
- relaÈ›iile interpersonale - caracteristicile definitorii ale interacÈ›iunii dintre medicul de familie È™i alte tipuri de specialiÈ™ti implicaÈ›i în furnizarea serviciilor de sănătate, dintre furnizorii de servicii È™i pacienÈ›i (clienÈ›i), dintre manageri, furnizori È™i plătitori, precum È™i între echipa de îngrijiri È™i comunitate;
- continuitatea îngrijirilor - accesul pacientului la setul complet de servicii de sănătate de care are nevoie, într-o ordine bine determinată, fără întreruperea sau repetarea procedurilor de diagnostic È™i tratament;
- siguranÈ›a - micÈ™orarea riscurilor de pericole legate de furnizarea serviciilor de sănătate, atât pentru pacient, cât È™i pentru personalul medical (clienÈ›i ai cabinetului medical, în egală măsură) - infecÈ›ii, accidente, reacÈ›ii adverse etc.
Concluzii
În mod tradiÈ›ional, calitatea în medicină era garantată de educaÈ›ia în È™colile academice medicale. Prestigiul È™i nivelul educaÈ›iei erau considerate suficiente pentru asigurarea unor servicii medicale de calitate. Calitatea depindea doar de relaÈ›ia dintre profesor È™i student, fără a È›ine seama de nevoile externe, fără o măsurare a calității serviciilor oferite. Ierarhia strictă asigura controlul calității. Pe lângă aceasta, existau o serie de reglementări legale, care erau considerate suficiente pentru a asigura un nivel minim de calitate considerat acceptabil. Cu timpul însă, a apărut ca necesară introducerea unor mecanisme care să menÈ›ină un nivel ridicat al calității, chiar dacă se încerca o scădere a costurilor. În prezent, toÈ›i decidenÈ›ii politici È™i profesioniÈ™tii din sănătate din majoritatea țărilor consideră creÈ™terea calității ca fiind o prioritate. Motivul principal este legat de îngrijorarea legată de creÈ™terea costurilor, dar È™i datorită aÈ™teptărilor din ce în ce mai mari din partea utilizatorilor de îngrijiri medicale. Astfel, È™i profesioniÈ™tii din asistenÈ›a medicală primară trebuie să cunoască principiile creÈ™terii calității È™i să participe la proiecte în acest sens.În 1998, Consiliul Europei a subliniat că „dreptul de a primi îngrijiri medicale de înaltă calitate este un drept fundamental al fiecărui individ”. Acest drept include:
- un bun acces la servicii medicale
- îngrijiri eficace în concordanță cu ultimele dovezi È™tiinÈ›ifice
- îngrijiri eficiente, bine organizate È™i sigure
- îngrijiri orientate pe nevoile pacienÈ›ilor È™i ale populaÈ›iei.
Articole din ediția curentă
SUPLIMENT HTA
Importanţa monitorizării ambulatorii a tensiunii arteriale în practica medicului de familie
Liliana Catrinoiu
Abrevieri: TA = tensiunea arterială; MATA = monitorizarea ambulatorie a tensiunii arteriale; MDTA = monitorizarea la domiciliu a tensiunii arteriale; HTA = hipertensiune arterială; AOT = afectarea organelor-țintă; CV...
SUPLIMENT HTA
Preeclampsia - diagnostic diferenţial cu alte forme de hipertensiune arterială în sarcină
Ramona Bruja, Natalia Pătraşcu
Afecțiunile hipertensive în sarcină, inclusiv preeclampsia, implică o rată crescută de complicații de până la 10% la nivel mondial și reprezintă una dintre cauzele majore de mortalitate și morbiditate, atât maternă, cât ...
SUPLIMENT HTA
Hipertensiunea arterială la gravide
Mihaela Daniela Baltă
Hipertensiunea arterială (HTA) din timpul sarcinii constituie una dintre cauzele comune de morbiditate și mortalitate maternă și fetală. De aceea se impune supravegherea atentă a gravidei, pentru a putea identifica factorii de risc și a o diagnostica precoce, pentru a determina afectarea organelor-țintă, risc...Articole din edițiile anterioare
PERSPECTIVÄ‚ MANAGERIALÄ‚
Eşecul rolului de gatekeeper al medicinei de familie în România
Marius Mărginean
Rolul de gatekeeper a fost şi rămâne un mecanism de reglare al accesului la servicii medicale, prin care medicul de familie autorizează accesul la consultaţii de specialitate, investigaţii şi spital. Serviciile medicale au costuri, iar ele sunt într-o continuă creştere, astfel încât sistemele de sănătate, în ...
PERSPECTIVÄ‚ MANAGERIALÄ‚
Geanta doctorului
Marius Mărginean
Geanta doctorului a fost întotdeauna un simbol al medicului din comunitate. ConÅ£inutul s-a mai schimbat de-a lungul timÂpului, dar rămân valabile câteva amănunte pe care orice medic trebuie să le cunoască. Articolul prezintă un scurt isÂtoÂric al evoluÅ£iei genÅ£ii medicului ÅŸi încearcă să atragă atenÂÅ£ia asupr...
PERSPECTIVÄ‚ MANAGERIALÄ‚