Pandemia a schimbat atât viaţa medicilor, cât şi modul de lucru cu pacienţii. Unii medici au început să folosească aplicaţii prin care tot dosarul pacientului este informatizat, astfel că poate fi accesat de oriunde. Este şi cazul medicului ORL Ioana Vodă, care a început să folosească o aplicaţie special concepută pentru medici - Alter Medico - prin care toate informaţiile despre pacienţi sunt la un click distanţă. În aplicaţie, medicii pot scrie direct informaţiile obţinute în timpul consultaţiei, dar pot să şi reprogrameze pacienţii. Într-un interviu pentru MedicHub, dr. Ioana Vodă explică de ce informatizarea este necesară mai ales în timp de pandemie.


Cum aţi tranzitat, până acum, perioada pandemiei?

Dr. Ioana Vodă: Ne-am adaptat din mers, astfel încât să fim funcţionali. Absolut toţi cei care lucrăm în clinică, medici ORL-işti, am fost negativi la testele de coronavirus. Am avut norocul că toate cabinetele noastre au fost prevăzute dinainte cu lămpi cu ultraviolete. Pandemia ne-a prins foarte bine organizaţi. În primele două luni, am acordat consultaţii gratuite, apoi am revenit la normal, iar pacienţii au continuat să vină la clinică.


Cum aţi pus efectiv în practică telemedicina? Cum i-aţi programat pe pacienţi?

Dr. Ioana Vodă: Folosim o aplicaţie, de un an şi ceva – Alter Medico se numeşte – şi totul este digital. E foarte greu să schimbi optica, mai ales când dintotdeauna făceam fişe manuale. Am avut o perioadă de tranziţie în care am avut şi fişe pe hârtie, şi fişe electronice. Din 2020, am trecut numai la fişe electronice, în pandemie ne-am informatizat complet. Orice pacient ,care vine acum cu scrisori medicale, fişe vechi, le prezintă la recepţie, unde acestea sunt scanate, astfel încât să avem un dosar electronic pentru fiecare pacient. Prin urmare, pentru că suntem medici care lucrăm în două sedii, acest dosar electronic ne permite să accesăm datele medicale ale pacientului de oriunde. Avem pacienţi de peste tot din ţară, astfel că pacientul poate să meargă fie la Cluj, fie la Bucureşti, iar noi putem avea acces la tot dosarul lui. De asemenea, medicii pot îşi pot consulta pe telefoanele mobile programul, nemaifiind nevoie să fie sunaţi seara de la recepţia clinicii. Totodată, putem vedea şi personalizat ce fel de consultaţii avem şi cât durează. Sunt consultaţii în cazul cărora ştii ce te aşteaptă, ştii cam cât durează. În plus, avem şi posibilitatea să ne putem programa singuri pacienţii, dacă aceştia ne sună direct pe telefonul mobil, întrucât avem acces la calendarul de programări.


Cât de eficientă este această aplicaţie, cât timp v-a „salvat”?

Dr. Ioana Vodă: În primul rând, am învăţat să fim ordonaţi. Şi înainte eram ordonaţi, dar cu ajutorul recepţiei. Acum, recepţionistele fac altă muncă. Ele le transmit pacienţilor cum trebuie să se prezinte la consultaţie - cu teste, fără teste. Putem să vedem oricând fişa pacientului. Această aplicaţie ne-a oferit o anumită independenţă. În plus, este vorba de fişe personalizare pentru pacienţi şi ne ajută să lucrăm uniform. Cel mai important lucru este că noi suntem o echipă şi nimeni nu are un pacient al lui. Dacă vine un pacient la mine, i-am făcut toate testele, dar el nu rămâne pacientul meu, se poate duce la orice medic în caz de urgenţă şi acel medic va avea acces la întreaga fişă medicală.


Practic, acum aţi renunţat la hârtii.

Dr. Ioana Vodă: Da. În plus, avem şi posibilitatea de a dicta, şi nu numai de a scrie. Unii folosim speech to text, care înseamnă că îţi scrii singur scrisorile medicale, reţele, nu mai ai nevoie neapărat de ajutorul unei asistente medicale.


Pacienţii pot folosi şi ei aplicaţia?

Dr. Ioana Vodă: Deocamdată nu am făcut acest lucru. Dar se poate face. Mai ales, în timp de pandemie, preferăm să le punem noi întrebările specifice ca să fim siguri de acurateţea răspunsurilor.


Ce le-aţi spune colegilor dumneavoastră medici care acum află despre această aplicaţie?

Dr. Ioana Vodă: În primul rând, această aplicaţie îţi dă independenţă, în sensul că, oriunde te afli, poţi să o accesezi. Dacă ai o anumită urgenţă, poţi să-ţi blochezi o anumită zi. Poţi să vezi tot. Mai avem o facilitate- care se numeşte „lista neagră”. Sunt pacienţi care se programează pentru o consultaţie şi nu mai vin. Sunt iertaţi o singură dată, apoi mai pot veni numai dacă îşi plătesc consultaţia la care nu au venit. Avem rău-platnici care pleacă fără să plătească – vedem tot în sistem. Cred că pentru anumite specialităţi este foarte utilă aplicaţia, de pildă, pentru radiologie, unde colegii nu au contact direct cu pacienţii.

ORL