Blue Monday a apărut în 2005, după ce un operator de turism din Marea Britanie i-a solicitat unui profesor universitar să identifice, în baza unei formule matematice, care e cea mai tristă zi din an.


Lipsită de vreo bază ştiinţifică, Blue Monday a prins însă la public şi, dintr-o idee strălucită de campanie publicitară menită să crească numărul de vacanţe într-o anumită perioadă, a devenit o certitudine propagată pe toate canalele media, se arată într-un comunicat.

„Efecte psihologice negative asociate universal acestei zile nu există. Există numai ce-i atribuim noi. Dacă plecăm de la convingerea că Blue Monday are fundament real, ne autoalimentăm cu emoţii negative şi ne convingem că ne va merge rău, ei bine, atunci chiar riscăm să avem într-adevăr o zi proastă”, explică psihologul Steliana Lefter de la Clinica Medikali.

 

Apariţia mitului

În 2005, o companie de turism din Marea Britanie, care între timp a falimentat, căuta o modalitate de a vinde mai multe vacanţe de iarnă. Plecând de la studiile care certifică „winter blues” - în sezonul rece avem un moral mai scăzut decât vara, pentru că zilele sunt mai scurte şi lipsa luminii solare determină un dezechilibru biochimic la nivelul creierului -, a apărut ideea identificării celei mai triste zi din an şi, implicit, propunerea soluţiei pentru combaterea ei: o vacanţă.

A fost cooptat în proiect un profesor de la Cardiff University care, în baza unei formule matematice, a declarat Blue Monday a treia zi de luni din an. Ce a luat el în calcul pentru determinarea „celei mai triste zi din an”: condiţiile meteo, nivelul de îndatorare, nivelul de motivaţie, timpul scurs de la Crăciun şi de la rezoluţiile de Anul Nou, se mai arată în comunicat.
 

O formulă „absurdă

Ideea de Blue Monday a prins rapid la publicul larg. Însă are vreo fărâmă de adevăr? Conform comunităţii ştiinţifice, nu. Este doar o poveste, un truc publicitar de succes.

Experţii în sănătate mintală numesc calculele din spatele Blue Monday o pseudoştiinţă, o formulă absurdă, şi avertizează că popularizarea acestui mit prejudiciază discuţiile despre problemele reale legate de sănătatea mintală, trivializând depresia şi alte tulburări, care nu dispar şi nu se vindecă cu o vacanţă.

„Încă există stigmă şi încă există oameni care nu realizează gravitatea tulburărilor mintale, iar astfel de poveşti nu ajută în efortul de conştientizare pe care-l depun medicii, din contră. Tu, medic, explici că este crucială terapia în depresie, dar pe internet şi în social media circulă ideea că depresia e doar o stare de tristeţe mai accentuată care, iată, trece cu o vacanţă sau, de ce nu, cu o sesiune de shopping. La nivel profund, transformarea acestui mit în realitate, prin popularizare, poate fi periculoasă. Sfatul meu este să cernem informaţia şi să ne scuturăm de acest tip de fake news. A treia zi de luni din an este o zi ca oricare alta, fără vreo încărcătură specială, pe care fiecare şi-o modelează cum doreşte”, explică psihologul Steliana Lefter.

 




Psihiatru (2)