România este pe locul trei în Uniunea Europeană la numărul de decese din cauze evitabile, înregistrând 306 decese prevenibile la suta de mii de locuitori, arată un raport al Comisiei Europene. În acelaşi timp, 7 din 10 români nu ajung la medic pentru controalele de rutină, potrivit unui studiu realizat, în 2018, la nivel naţional.


„Mergem rar la medic şi, de cele mai multe ori, doar atunci când problema medicală devine de nesuportat. Însă, amânarea vizitei la doctor generează efecte negative în lanţ pentru toţi factorii implicaţi, de la pacient şi sistemul naţional de sănătate şi până la angajator”, a spus Bogdan Dumitrescu, CEO High-Tech Systems and Software, companie ICT specializată în furnizarea de servicii software de business în industria de sănătate.

„Diagnosticarea unei boli în stadiile avansate înseamnă tratament mai scump pentru pacient şi o recuperare mai greoaie, care la rândul ei implică ocuparea unui pat de spital pentru mai mult timp şi o revenire întârziată a pacientului în câmpul muncii. Telemedicina este soluţia digitală care are capacitatea să rupă tot acest efect în lanţ, oferind o serie de avantaje importante atât pentru pacient cât şi pentru sistemul de sănătate”, a adăugat Bogdan Dumitrescu, într-un comunicat.

Dacă în vestul Europei, soluţiile de telemedicină sunt folosite cu succes de mulţi ani, în România acestea au început să fie implementate pe scară largă în răspuns la pandemia COVID-19. Datorită uşurinţei cu care acest tip de soluţie poate fi integrată, spitalele şi clinicile din România au oferit rapid opţiuni de teleconsultaţie, facilitând o utilizare crescută a acestui tip de serviciu. Astfel, în primele 12 luni de pandemie, 29%  dintre români au folosit o soluţie de telemedicină, cu 8% peste media europeană.

„HTSS comercializează de mulţi ani soluţia de telemedicină pentru clienţii săi din vestul Europei. Odată cu pandemia COVID-19, acest tip de soluţie a început să fie solicitată şi în România. Experienţa dobândită cu ajutorul clienţilor străini ne-a ajutat să adaptăm rapid această soluţie la specificul local şi să o oferim în regim de urgenţă partenerilor noştri din ţară. Credem însă că telemedicina va deveni parte integrată din noua normalitate, pentru că beneficiile sale continuă să genereze plus valoare chiar şi într-o situaţie sanitară normală, post-pandemică”, a precizat Bogdan Dumitrescu.

Din perspectiva unităţii medicale, soluţia telemedica scade cu 30% costurile administrative, doctorul având acces instant la dosarul pacientului, programarea acestuia putându-se realiza în doar câteva secunde.

„Soluţiile de telemedicină nu trebuie să înlocuiască vizitele fizice la doctor ci să fie complementare acestora. Mai ales într-o ţară ca România, în care infrastructura de sănătate este solicitată la maxim, telemedicina poate funcţiona ca un pas intermediar de triere. Identificarea şi tratarea de la distanţă a afecţiunilor uşoare va scădea presiunea pusă pe spitale, acestea putându-se astfel ocupa de cazurile grave. Mai mult decât atât, încurajarea teleconsultaţiilor va duce, în timp, la diagnosticarea în stadii incipiente a mai multor afecţiuni, tratamentul şi recuperarea putându-se realiza astfel mai uşor, la costuri mult mai mici”, a adăugat Dumitrescu.

 


Psihiatru (2)