Conform studiului realizat de Cegedim, piața medicamentelor fără prescripție medicală, a suplimentelor alimentare și a dispozitivelor medicale pentru îngrijire personală (OTC) a înregistrat, în România, o valoarea de 780,3 milioane de lei, în primele trei ale anului, și o creștere cu 22% față de aceeași perioadă a anul precendent.

„Stabilitatea acestui segment se datorează în principal faptului că produsele din categoria medicamentelor fără prescripție medicală, suplimentelor alimentare și dispozitivelor medicale pentru îngrijire personală au preț liber, acesta nefiind reglementat de Ministerul Sănătății, așa cum este cazul medicamentelor care se eliberează pe bază de prescripție medicală.”, explică Răzvan Bosinceanu, Președintele RASCI (Asociația Română a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale). „De menționat este și faptul că tratamentul cu produse din categoriile enumerate nu pune presiune pe bugetul sistemului romȃnesc de sănătate. Atenția crescută pentru sănătate la nivelul populației, diversitatea de produse disponibile și eficiența sporită a acestora se reflectă în creșterea constantă a vânzărilor de produse din aceste categorii.”

În perioada martie 2016 — martie 2017, cea mai mare cotă de piață a fost înregistrată de categoria Lifestyle OTC, de 22,6%, în timp ce în primele trei luni ale anului 2017 medicamentele fără prescripție medicală din categoria răceală, gripă și alergii s-au poziționat în topul vânzărilor, cu o cotă de piață de 27,4%, datorată afecțiunilor de sezon.

La nivel European, conform datelor furnizate de AESGP (Association of the European Self-Medication Industry) valoarea socială și economică a îngrijirii personale se datorează faptului că oamenii auto-gestionează problemele uzuale de sănătate, intervenția din partea profesioniștilor din domeniul sănătății fiind minimă, ceea ce aduce sistemelor de sănătate europene economii de peste 1,6 miliarde de EUR.