Peste 150 de organizaţii semnalează faptul că micuţii cu cerinţe educaţionale speciale (CES) sunt condamnaţi la excludere din învăţământul de masă pe baza noului art.68 alin. (11) din proiectul de lege a educaţiei, aflată în dezbatere în Parlamentul României în aceste zile.


Prevederea a stârnit consternarea a mii de părinţi şi reprezentanţi ai organizaţiilor non-guvernamentale din toată ţara, condamnând la excludere copiii cu CES din învăţământul de masă şi lăsând înmatricularea la latitudinea unităţii de învăţământ. Aceasta poate refuza admiterea în şcolile de circumscripţie şi redirecţionarea către şcoli foarte îndepărtate, prin simpla invocare a faptului că şcoala nu dispune în totalitate de resursă umană şi de bază materială corespunzătoare copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, se arată într-un comunicat comun al celor peste 150 de organizaţii.

 

Dreptul la educaţie

Acest lucru ar împovăra şi mai tare familiile copiilor cu CES şi ar conduce la un risc mai mare de excluziune şcolară, astfel cum este definit la art. 67 alin. (3) din proiectul de lege, subliniază reprezentanţii ONG-urilor.

Autism Europe, Consiliul Naţional al Dizabilităţii din România (CNDR), WORLD VISION România,  DECLIC, Coaliţia pentru Educaţie, Centrul pentru Legislaţie Nonprofit (CNLR), Federaţiei Organizaţiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale – FONSS, Şcoala de Valori, Consiliul Elevilor, Consiliul Tineretului din România, Asociaţia Pentru Valori în Educaţie, Asociaţia FDP - Protagonişti în Educaţie, Asociaţia MAGIC, AMAIS - Asociaţia Metodelor Alternative de Integrare Socială, Asociaţia CONIL, Centrul STEP BY STEP, Asociaţia Lindenfeld - Ajungem MARI, sunt câteva dintre organizaţiile care s-au alăturat demersului iniţiat săptămâna trecută de reţeaua informală de ONG-uri RO TSA şi Federaţia pentru Drepturi şi Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autism (FEDRA). Acestea însumează peste 100 de ONG-uri în şi reprezintă peste 4.000 de familii ale copiilor cu tulburări din spectrul autist, solicitând respectarea dreptului constituţional la educaţie al copiilor cu CES şi eliminarea prevederii discriminatorii din proiectul de lege a educaţiei.

Se cere eliminarea art. 68 alin. (11), care prevede că: „Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învăţământ de masă se face doar în situaţia în care aceasta dispune de resursă umană şi bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin şi itinerante”. Articolul e incompatibil cu dreptul fundamental la educaţie şi în contradicţie cu toate celelalte prevederi şi obligaţii reglementate în conţinutul proiectului, menite a asigura integrarea copiilor cu CES în învăţământul de masă, consideră reprezentanţii ONG-urilor.

Societatea civilă a adresat deja o scrisoare deschisă senatorilor şi Ministrului Educaţiei, Ligia Deca. De asemenea a fost formulată şi o petiţie online, semnată de peste 5.500 de persoane în doar 4 zile.

 

Observaţii ignorate

Se cere respectarea dreptului fundamental la educaţie incluzivă al copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, pentru realizarea efectivă a acestuia în baza principiilor echităţii şi egalităţii de şanse, drept garantat de art. 32 din Constituţia României, dar şi de art. 23 şi art. 28 alin. (1) din Convenţia din 1989 cu privire la drepturile copilului şi prin accesul la învăţământ incluziv, reglementat clar de art. 24 din Convenţia ONU din 2007 privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, Carta socială europeană şi Carta drepturilor fundamentale a UE.

Organizaţiile au depus la data de 18 martie a.c. observaţii la proiectul legii educaţiei preuniversitare, în care au argumentat modificările necesare pentru ca noua lege să respecte drepturile elevilor cu CES la educaţie, însă memoriul a fost ignorat.

„Pentru situaţia în care există solicitări de înscriere a copiilor cu CES, şcoala trebuie să se organizeze astfel încât să poată asigura integrarea copilului în învăţământul de masă, însă ONG-urile semnatare consideră absolut necesar ca asigurarea condiţiilor necesare să fie obligatorie şi nu facultativă. Numai în caz excepţional, şi doar dacă părintele este de acord sau la solicitarea acestuia, i se poate oferi posibilitatea de a opta pentru o altă unitate de învăţământ decât cea din proximitate”, se subliniază în comunicat.

Organizaţiile semnatare consideră că este imperios necesar ca Ministerul Educaţiei, Guvernul României şi instituţiile abilitate să aloce resurse suficiente şcolilor şi grădiniţelor pentru ca acestea să poată gestiona în mod adecvat situaţia copiilor cu cerinţe educaţionale speciale.

Aplicarea prevederilor criticate ar putea duce la marginalizarea şi excluderea a peste 100.000 de copii cu CES şi mulţi alţi copii cu dizabilitate din şcolile de masă, chiar din această toamnă. Noua lege a educaţiei se află în aceste zile în dezbatere la Senat şi urmează să primească votul final pe 22 mai, după ce după ce săptămâna trecută a primit aviz pozitiv de la Camera Deputaţilor.

 

 


Psihiatru (2)