Din aceeași categorie
Alegătorii elveţieni au votat, în procent de 57%, în favoarea interzicerii publicităţii la tutun accesibilă copiilor şi adolescenţilor, notează Le Monde, preluând o ştire AFP.
„Suntem extrem de bucuroşi. Oamenii au înţeles totuşi că sănătatea e mai importantă ca interesele economice”, a declarat Stefanie de Borba, de la Liga contra cancerului.
Votul constituie „o schimbare de paradigmă pentru autorităţile federale, care acceptă de prea mult timp ca politica de prevenţie sanitară să rămână sub tutela marilor întreprinderi”, a declarat Pascal Diethelm, din frunte asociaţiei OxyRomandie, care luptă împotriva tabagismului.
O iniţiativă populară, denumită „Da protecţiei copiilor şi tinerilor contra publicităţii la tutun”, prevede interdicţia oricărui tip de publicitate de acest gen în mediile în care tinerii ar putea să o vadă – în presă, pe bannere sau pe internet, la cinema sau cu ocazia diferitelor evenimente. Aceleaşi reguli se aplică şi ţigaretei electronice.
Elveţia, unde una din patru persoane fumează, este o ţară cu o legislaţie extrem de permisivă în domeniul publicităţii la tutun, din cauza lobby-ului puternic al marilor producători de ţigări. La nivel naţional, sunt interzise doar reclamele la radio şi la televiziune, precum şi cele care ţintesc în mod specific minorii.
Chiar dacă anumite cantoane şi-au înăsprit regulile privind publicitatea, chiar dacă o nouă lege trebuia să intre în vigoare în 2023, grupurile de luptă împotriva tabagismului au estimat că se impunea o acţiunea mai hotărâtă pentru a-i proteja pe tineri – şi au lansat o iniţiativă populară.
Ministrul elveţian al Sănătăţii, Alain Berset, a spus că Parlamentul urmează să elaboreze o lege care să pună în practică iniţiativa respectivă. Actul normativ nu va intra totuşi în vigoare anul acesta.
referendum elvetiainterdictie publicitate la tutuncopii si adolescentilege in parlament