Organizaţia Mondială a Sănătăţii estimează că 163.000 de persoane mor anual în Uniunea Europeană din cauza erorilor de medicaţie. Printre cele mai comune erori se numără eliberarea unui medicament greşit, a unei doze incorecte, precum şi eşuarea în a se identifica interacţiunile dintre medicamente sau contraindicaţii.


Totodată, erorile de medicaţie pot fi cauzate de oboseala lucrătorilor din domeniul sănătăţii, lipsa personalului, pregătire insuficientă sau furnizarea de informaţii greşite pacienţilor, se arată într-un comunicat. 

Problema erorilor de medicaţie a devenit atât de acută încât, în 2017, Organizaţia Mondială a Sănătăţii a lansat o iniţiativă globală de contracarare, aceasta fiind doar a treia acţiune globală lansată de OMS cu scopul creşterii siguranţei pacienţilor, după iniţiativa „Îngrijirea curată este îngrijire sigură”, referitoare la igiena mâinilor, lansată în 2005, şi iniţiativa „Chirurgia sigură salvează vieţi”, lansată în 2008.

Potrivit unui sondaj comandat de Acţiunea Colaborativă Europeană privind Erorile de Medicaţie şi Trasabilitatea, farmaciştii din Uniunea Europeană consideră că reducerea erorilor de medicaţie poate fi realizată cu ajutorul sistemelor de trasabilitate, precum prescripţia electronică, supravegherea erorilor de medicaţie şi sistemele de administrare a medicamentelor cu coduri de bare.

În tot acest context, High-Tech Systems & Software (htss), companie specializată în furnizarea de soluţii software pentru industria sănătăţii, a lansat wisepharm, o soluţie software de management a farmaciilor, concepută pentru a îmbunătăţi precizia şi eficienţa în procesul de eliberare a medicamentelor. Evenimentul de lansare a avut loc în Bucureşti, la sediul Microsoft, partenerul wisepharm în această iniţiativă strategică. Prin intermediul parteneriatului cu Microsoft, wisepharm face un pas esenţial spre obiectivul de a aduce inovaţia şi tehnologia de vârf în industria farmaceutică, facilitând transformarea digitală a farmaciilor. Peste 150 de farmacişti, manageri şi owneri de farmacie au participat la lansarea wisepharm şi au testat capabilităţile noului produs software dezvoltat de htss.

„Cu ajutorul wisepharm, farmaciştii pot oferi servicii personalizate de cea mai înaltă calitate. Farmacia nu este un magazin, nu eliberează orice fel de produse ci eliberează medicamente. Acestea conţin substanţe care ne fac bine dar care ne pot face şi foarte mult rău dacă nu sunt administrate corespunzător sau dacă le amestecăm într-un mod în care nu ar trebui. În nomenclatorul medicamentelor de uz uman al ANMDMR sunt prezente peste 30.000 de produse iar un farmacist, oricât de bine pregătit ar fi, nu poate reţine pe de rost indicaţiile terapeutice sau contraindicaţiile a zeci de mii de medicamente. Aici intervine wisepharm şi rolul său de asistent virtual al farmacistului, fiind programat să lanseze avertismente cu privire la dozajul potrivit şi la posibilele contraindicaţii între medicamente. Totodată, wisepharm facilitează preluarea reţetelor electronice şi integrează sistemele de administrare a medicamentelor cu coduri de bare, soluţii optime aşteptate la nivel internaţional de farmacişti”, a spus Ana Gavrilă, Pharma & Retail Product Director în cadrul htss.

Modulul de e-commerce integrat reprezintă un adevărat portal de farmacie online, cu o componentă puternică de configurare a magazinului online, care va permite farmaciilor să implementeze politici moderne de atragere a clienţilor din mediul virtual.

„Pentru pacienţi, wisepharm deschide uşa către o experienţă complet nouă în farmacii. Înţelegem că pacienţii au nevoie de siguranţă şi încredere în ceea ce priveşte tratamentele lor. Cu ajutorul wisepharm, pacienţii pot avea certitudinea că farmacistul lor are acces la cele mai avansate tehnologii pentru a asigura tratamentele potrivite. Sistemul contribuie la o mai bună înţelegere a concentraţiilor şi compatibilităţii medicamentelor, permiţând pacienţilor să primească informaţii relevante şi să evite potenţiale interacţiuni periculoase. wisepharm este un partener de încredere pentru pacienţi, concentrându-se pe nevoile şi îngrijirea lor ca prioritate. Astfel, aceştia pot aborda procesul de tratament cu încredere şi siguranţă”, a adăugat Ana Gavrilă.

Unul dintre punctele cheie de diferenţiere este opţiunea de „face recognition”, utilizarea maşinilor automate (vending machines şi dispensing machines), implementarea tehnologiei iBeacons şi afişaje digitale pentru a personaliza experienţa la punctul de vânzare.

„Suntem dedicaţi integrării între punctul de vânzare şi sursele de date despre clienţi, permiţând astfel farmaciilor să realizeze cross-selling şi să ofere o experienţă de cumpărare unică. Noua noastră soluţie de gestionare a farmaciilor aduce funcţionalităţi integrate pentru a servi clienţii şi în zona de retail, sprijinind în acelaşi timp dezvoltarea strategică a business-ului în magazinele proprii şi colaborarea cu clienţii angro independenţi. În plus, punem la dispoziţia farmaciilor un set complex de instrumente pentru raportare, tablou de bord, matrice de date, analize de previzionare, analize prescriptibile, interogare ad-hoc şi analiză, analize OLAP multidimensionale şi analize predictive”, a conchis Ana Gavrilă.





Farmacist