Colegiului Medicilor din România a trimis un mesaj, în urma unor agresiuni recente împotriva personalului medical. Reprezentanţii CMR reamintesc că relaţia dintre medic şi pacient trebuie să se bazeze pe respect reciproc.


„Stimată opinie publică, medicul şi pacientul, medicul şi societatea, suntem la fel”, se arată în scrisoarea deschisă, publicată pe pagina de Facebook a CMR. „Relaţia dintre medic şi pacient trebuie să se bazeze pe respect reciproc, iar medicul, în exercitarea profesiei sale, bineînţeles că trebuie să manifeste profesionalism, empatie şi corectitudine”.

Mesajul, semnat de prof. univ. dr. Daniel Coriu, preşedintele Colegiului Medicilor din România, continuă: „Dar nu putem asista impasibili şi nu este normal, reprezintă chiar o infracţiune, să agresezi cadre medicale. Pe de altă parte, bineînţeles, medicul trebuie să-şi trateze pacienţii cu maximum de profesionalism, corectitudine şi seriozitate.

Cu toţii am auzit de agresiuni faţă de medici, cu toţii am auzit şi de cazuri izolate de medici care, în anumite momente, poate nu au arătat empatia şi profesionalismul pe care le considerăm obligatorii în exercitarea profesiei medicale, dar nu trebuie să generalizăm.

Nu trebuie să lăsăm diverse comportamente, dar şi voci care să creeze o prăpastie şi mai mare şi să afecteze şi mai tare relaţia dintre medic şi pacient.

Împreună, noi, corpul medical şi întreaga populaţie a României şi de pe întreg mapamondul, străbatem o pandemie care, din păcate, şi ea a contribuit la un anumit tip de erodare a relaţiei de încredere ce este firesc să existe între medic şi pacientul său.

Nu trebuie uitat, însă, că medicii sunt oameni dedicaţi sănătăţii şi cu toţii dorim salvarea vieţii!

O societate modernă are nevoie de un corp medical puternic, un corp profesional care să corespundă nevoilor şi provocărilor sistemului medical.

Din păcate, în România, la acest moment, există o aparentă ruptură între corpul medical şi o parte a societăţii şi, ca o consecinţă, o criză gravă în înţelegerea relaţiei medic-pacient.

Constatăm diverse atitudini, diverse mesaje care duc şi conduc la o degradare constantă a relaţiei medic-pacient, cu impact nedorit asupra actului medical, cu o sădire a neîncrederii în medici, ceea ce ar putea să genereze situaţii în care medicul va practica o medicină defensivă sau pur şi simplu va alege, aşa cum a făcut deja un număr foarte mare de medici, să plece în alte ţări, având ca singură motivaţie dorinţa de a-şi practica profesia în condiţii corecte şi sigure.

Sigur, putem accepta la unii pacienţi lipsa informării corecte şi echilibrate privind funcţionarea sistemului medical, putem accepta neînţelegerea bolii şi un anumit tip de respingere a diagnosticului ori a tratamentului care, pe de altă parte, ar duce la salvarea vietii şi care se bazează pe protocoale şi aşteptări nerealiste, dar sub nicio formă nu putem accepta agresivitatea şi violenţa împotriva personalului medical.

Pe de altă parte, pacientii, dar şi întreaga opinie publică, trebuie să înţeleagă neputinţa medicilor în acordarea de îngrijiri medicale optime în condiţii de infrastructură medicală deficitară sau extrem de deficitară în anumite unităţi sau de lipsa numărului optim de medici în anumite zone.

NU Medicul este responsabil de acest sistem medical neperformant, NU Medicul trebuie pedepsit fizic sau verbal de lipsa echipamentelor medicale sau de creşterea timpului de asteptare atunci când el este este implicat în alte cazuri şi suprasolicitat.

Dar DA, susţinem practicarea medicinei corecte, profesioniste şi responsabile si suntem dispusi la orice fel de măsuri care să ducă la creşterea gradului de încredere şi la dezvoltarea profesiei medicale”.

 

 

Alergologia