În contextul pandemiei cu SARS CoV-2, debutul anului şcolar 2020-2021 este o mare provocare mare nu doar pentru populaţie, cadre didactice şi autorităţi, ci şi pentru medicii de familie. Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF), la solicitarea membrilor săi, a făcut o analiză a principalelor probleme care pot să apară în această perioadă şi a stabilit o serie de propuneri pentru preîntâmpinarea lor şi pentru diminuarea riscurilor atât pentru profesionişti cât şi pentru pacienţi.


Toamna reprezintă sezonul cu o incidenţă crescută a virozelor respiratorii şi de debut a infecţiilor gripale. În acest an, ne confruntăm, suplimentar, cu o transmitere comunitară crescută a infecţiei cu SARS- CoV-2. În plus, începerea anului şcolar implică o intensă activitate birocratică medicală. Se cer avize, scutiri, adeverinţe, dosare medicale etc. şi se aglomerează activitatea la cabinete pentru obţinerea acestor acte medicale.

În consecinţă, SNMF prezintă o serie de măsuri specifice pentru a încerca limitarea răspândirii infecţiei cu SARS-CoV-2 în contextul începerii anului şcolar.

Iată care sunt măsurile propuse de comunitatea medicilor de familie!

1. RESPONSABILIZAREA ŞI IMPLICAREA FAMILIEI

SCOP

• identificarea precoce, în familie, a copiilor cu semne de afecţiuni respiratorii acute şi izolarea acestora la domiciliu.

MOTIVARE

• toamna reprezintă sezonul cu o incidenţă crescută a virozelor respiratorii şi de debut a infecţiilor gripale;

• suplimentar, în acest an, ne confruntăm cu o transmitere comunitară crescută a infecţiei cu SARS-CoV-2

• nu există criterii clinice validate ştiinţific de diferenţiere clinică certă între infecţia COVID-19, gripă şi virozele sezoniere; prezenţa în şcoală şi ulterior în sălile de aşteptare de la cabinetele de medicina de familie, a elevilor cu oricare dintre afecţiunile enunţate reprezintă un risc semnificativ pentru răspândirea acestor boli, inclusiv a infecţiei cu SARS-CoV-2.

MODALITATE DE IMPLEMENTARE

• Distribuirea de materiale cu informaţii clare, scurte şi precise către părinţi privind identificarea precoce a semnelor de infecţii respiratorii (media, afişaj, instrucţiuni scrise oferite de şcoli, instruirea directă de către învăţători şi diriginţi);

• Instruirea părintelui în şcoală, prin intermediul media, cabinete, cu privire la atitudinea de urmat: copilul va fi reţinut la domiciliu chiar şi la semne minore de boală şi medicul de familie va fi contactat telefonic .

2. RENUNŢAREA LA BIROCRAŢIA SPECIFICĂ ÎNCEPUTULUI DE AN ŞCOLAR:

SCOP

• limitarea prezentării la cabinetele medicilor pentru demersuri birocratice care suportă amânare şi pentru care este dificil de realizat o programare fără a afecta îngrijirea persoanelor care se prezintă pentru starea de boală

MOTIVARE

• context epidemiologic particular în acest an;

• adresabilitate crescută a pacienţilor cu boli cronice care trebuie să limiteze semnificativ accesarea serviciilor de sănătate secundare sau terţiare;

• număr crescut de prezentări la cabinet, atestat de experienţa anilor trecuţi, a pacienţilor elevi care solicită diverse documente.

MODALITATE DE IMPLEMENTARE

Se renunţă la eliberarea:

• adeverinţelor medicale care să ateste capacitatea copilului de a participa la orele de sport. Vor fi solicitate medicilor de familie doar adeverinţe care atestă încadrarea într-o categorie scutită de efort fizic;

• aviz epidemiologic pentru (re)intrarea în colectivitate;

• fişa de vaccinări;

• adeverinţe de boli cronice pentru părinţi! (deşi nu există această cerinţă în legislaţie, anumite şcoli şi licee solicită astfel de documente);

• adeverinţă medicală pentru înscrierea în colectivitate (deşi este nevoie de acest document numai la intrarea într-un nou ciclu de învăţământ, unele unităţi şcolare solicită pentru toţi elevii un astfel de document, care are două pagini şi presupune examen clinic complet pe aparate şi sisteme, înregistrarea greutăţii, înălţimii, TA etc.)

Utilizarea mijloacelor de comunicare la distanţă în situaţia în care şcoala solicită anumite documente pe care medicul de familie le eliberează, comunicare între medic de familie, şcoală şi părinte.

3. ALTE PROPUNERI

• REDIRECŢIONAREA FONDURILOR DIN PROGRAME SOCIALE

Propunem transformarea programului CORNUL ŞI LAPTELE într-un program de tip MASCA ŞI DEZINFECTANTUL, astfel încât fondurile deja prevăzute în buget să fie cheltuite mai eficient şi mai riguros, pe lângă fondurile necesare pentru investiţii specifice perioadei epidemice.

• VACCINAREA ANTIGRIPALĂ a copiilor de vârstă şcolară.

Statul trebuie să introducă gratuitate pentru vaccinarea antigripală a copiilor din colectivităţile şcolare.

• PROCEDURI CLARE PENTRU TESTARE

Elaborarea unei proceduri dedicate şi clare privind testarea şi managementul copiilor din colectivităţi suspecţi de infecţia cu SARS-CoV-2 (conform definiţiei de caz).