Cercetători finlandezi au măsurat vârsta biologică a bărbaţilor şi a femeilor şi au arătat că, la 50 de ani, bărbaţii erau, din punct de vedere biologic, mai bătrâni decât femeile născute la aceeaşi dată. Studiul a fost publicat în The Journals of Gerontology.

Echipa de cercetare de la Universitatea din Jyväskylä, Finlanda consideră că descoperit de ce speranţa de viaţă a femeilor e mai mare decât cea a bărbaţilor, informează publicaţia Top Santé.

După ce au studiat şi comparat vârsta cronologică şi cea biologică (dată de vârsta celulelor) pentru peste 2.240 de subiecţi – inclusiv pentru perechi de gemeni de sex diferit -, au constatat că, spre deosebire de femei, bărbaţii erau mai bătrâni din punct de vedere biologic şi că îmbătrânirea debuta de la vârsta de 21 de ani, pentru a accelera progresiv.

În vederea realizării studiului, cercetătorii au împărţit voluntarii în două grupe de vârstă: 21-42 de ani şi 50-76 de ani. Au format şi o grupă alcătuită din perechi de gemeni de sexe diferite, cu vârste între 21 şi 30 de ani.

Studiul ADN-ului subiecţilor a permis calculul acceleraţiei vârstei epigenetice, ca măsură a vârstei biologice.

Pentru grupa 21-42 de ani, vârsta biologică a bărbaţilor era superioară cu 1,2 ani celei a reprezentantelor de sex feminin. Această diferenţă s-a accentuat pe măsură trecerii timpului, iar pentru grupa 50-76 de ani, vârsta biologică a bărbaţilor era superioară cu 4,3 ani.

Pentru oamenii de ştiinţă finlandezi, faptul că subiecţii de sex masculin îmbătrânesc mai repede decât cei de sex feminin este dat, în parte, de indicele de masă corporală (bărbaţii având tendinţa de a fi, în mai mare măsură, supraponderali, comparativ cu femeile) şi de tabagism (bărbaţii încă numără mai mulţi fumători decât femeile).

Dar diferenţa se poate explica şi prin „factori genetici şi fiziologici”, precum şi prin rezistenţa sporită la stresul oxidativ dată de nivelul de estrogen, la femei, a explicat dr. Anna Kankaanpää, principalul autor al studiului.

Ginecologia (1)