Un studiu recent arată că deşi 9 din 10 bărbaţi ştiu ce este prostata, doar un sfert dintre ei au aflat cum se stabileşte un diagnostic de cancer de prostată. O campanie iniţiată de Janssen România îşi propune să informeze bărbaţii români cu privire la propria anatomie şi privind necesitatea adoptării unui comportament preventiv.


Conform celor mai recente date Globocan, în România, cancerul de prostată este a doua cea mai frecventă afecţiune malignă pentru bărbaţi şi a treia cea mai frecventă cauză de deces dintre afecţiunile oncologice, se arată într-un comunicat. În timp ce statisticile internaţionale arată că, în medie, 1 din 8 bărbaţi va dezvolta la un moment dat în cursul vieţii, cancer la prostată, un studiu recent şi-a propus să afle răspunsul la întrebarea: cât ştiu bărbaţii români despre propria prostată şi cum se poate preveni o incidenţă atât de ridicată?

„Riscul dezvoltării acestei afecţiuni creşte odată cu înaintarea în vârstă, el afectând cu precădere bărbaţii de peste 50 de ani. De asemenea un alt factor important de risc este cel familial – dacă există istoric de diagnostic cu această boală în familie, şansele de a dezvolta cancerul de prostată sunt mai ridicate. Însă cel mai important pericol este faptul că adesea, în fază încipientă, cancerul de prostată nu prezintă deloc simptome”, se arată în comunicat.

Includerea testului PSA, antigenul specific prostatic, în analizele de sânge anuale, poate prezenta un beneficiu vital în depistarea şi acţionarea timpurie asupra bolii.

„Această simplă analiză de sânge este recomandată să fie efectuată anual de către bărbaţii de peste 40-45 de ani dacă au istoric medical sau familial, sau, oricum, peste 50 de ani. Metodă standard în screeningul cancerului de prostată, testul PSA rămâne cea mai importantă analiză în obţinerea unui diagnostic timpuriu şi trecerea la acţiune rapidă. Efectuat în cadrul setului anual de analize, cu recomandarea medicului de familie, testul PSA este gratuit şi extrem de simplu de făcut”, a explicat dr. Cristian Benza, Medical Affairs Director al Janssen Companiile Farmaceutice ale Johnson & Johnson România.

Studiul efectuat recent pe un eşantion de 788 de bărbaţi români arată că, deşi 9 din 10 bărbaţi români declară că ştiu ce este prostata, doar 80,25% dintre ei ştiu sigur că femeile nu au prostată. Conform aceluiaşi studiu, 74,68% dintre bărbaţii români nu ştiu cum se stabileşte diagnosticul cancerului de prostată, iar 73% dintre ei nu ştiu ce este testul PSA.

Lipsa de informaţie despre metodele de testare contribuie la ratele reduse ale testării în România: 7 din 10 respondenţi nu şi-au făcut niciodată testul de PSA.

Aproximativ jumătate dintre respondenţi ştiu cum arată prostata (42,53%) şi care este funcţia principală a acesteia (51,39%).

Totuşi, nu toate concluziile studiului sunt alarmante: 69,87%  dintre respondenţi consideră testul PSA un indicator de precizie în determinarea cancerului de prostată şi 72,91% sunt de părere că acest test ar trebui făcut o dată pe an de către bărbaţii de peste 45 de ani. Dintre respondenţi, 75,95% cunosc faptul că medicul urolog este cel care diagnostichează un posibil cancer de prostată.

„Campania «Care-i treaba cu prostata?», iniţiată de Janssen România şi susţinută de FABC (Federaţia Asociaţiilor Bolnavilor de Cancer), Asociaţia Română de Urologie, Societatea Naţională de Oncologie Medicală din România şi Societatea Română de Radioterapie şi Oncologie Medicală îşi propune să informeze bărbaţii români referitor la propria anatomie şi de ce e necesar sa adopte  un comportament preventiv în ceea ce priveşte cancerul de prostată”, se arată în comunicat.

În 2020, 8.055 de noi cazuri de cancer de prostată au fost diagnosticate în rândul bărbaţilor din România.





Ginecologia (1)