BURSA IDEILOR

Dublu orb pe viaţă

Cristian Sever Oană

20 Aprilie 2017
Richard Dawkins, biolog și profesor de înțelegere publică a științei (da, există această catedră la Universitatea Oxford!), face un inventar al ignoranței celei mai avansate națiuni din lume, care este și producător principal al tehnologiilor moderne, Statele Unite ale Americii. Jumătate dintre americani cred în stafii, trei sferturi cred în îngeri, o treime cred în astrologie și trei sferturi cred în existența iadului. Alți 40% cred că universul a început după domesticirea câinelui. Să nu ne grăbim să punem această situație pe seama prostiei, deși la unele persoane e cazul. Totuși, majoritatea americanilor trăiesc bine cu tehnologia modernă și se descurcă satisfăcător la serviciu. Deci au o judecată critică, dar se pare că nu se ostenesc să o aplice și în afara meseriei de pe urma căreia trăiesc. Gândirea critică trebuie aplicată și la opiniile proprii, prejudecăți și dovezi anecdotice, care contrazic dovezile științifice.
Profesorul Dawkins propune ca antrenamentul gândirii critice să înceapă cât mai devreme. El propune ca metoda de testare dublu orb să fie predată în școală din ciclul gimnazial sau chiar primar. Această metodă nu are valoare doar în cercetarea medicală, ci are o valoare educativă deoarece îi învață pe copii cum să gândească critic pe bază de dovezi. Așa cum e aplicată în medicină, metoda dublu orb (dubla legare la ochi) are câteva trăsături esențiale:
1. O comparație între un grup de control și un grup care primește tratamentul supus testării.
2. Un număr de pacienți suficient de mare în ambele grupuri pentru a avea putere statistică.
3. Repartizarea aleatorie a pacienților în fiecare grup.
4. Administrarea unui placebo pacienților din grupul de control.
5. Condiții identice pentru grupul de control și pentru cel care primește tratamentul.
6. „Legarea la ochi“ a pacienților, așa încât să nu știe din care grup fac parte.
7. „Legarea la ochi“ a medicilor, așa încât să nu știe dacă administrează pacienților tratamentul real sau placebo.
Metoda este foarte elegantă și poate fi ușor înțeleasă de oricine. Învățarea și aplicarea ei de la vârste cât mai fragede pot aduce numeroase avantaje:
  • Vom învăța să nu generalizăm pornind de la cazuri particulare/anecdotice.
  • Vom învăța să evaluăm că probabilitatea apariției unui efect/eveniment se poate datora doar șansei.
  • Vom învăța cât este de greu să eliminăm erorile subiective, mai ales când acestea nu sunt intenționate, și deci necinstite. Efectul salutar mai profund este că scade respectul pentru „autoritate“ și crește respectul pentru opinia personală.
  • Vom învăța să nu ne mai lăsăm seduși de homeopați, incompetenți și alți șarlatani, cu efecte perverse asupra portofelului și sănătății noastre.
  • Vom deprinde atitudinea sceptică și obiceiul gândirii critice și în alte domenii care ar putea salva lumea în care trăim.  
Lecturi suplimentare:
  • Richard Dawkins - The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution
  • Richard Dawkins - Gena egoistă 
Articole din ediția curentă

SUPLIMENT VACCINOLOGIE

Tehnica administrării vaccinurilor

Mădălina Vesa
Acest articol își propune să prezinte câteva reguli generale privind tehnica de administrare a vaccinului, momentul administrării acestuia, precum și asocierile între vaccinuri. Este foarte important ca un vaccin să fie administrat corect, deoarece pot fi influențate atât siguranța tehnicii, cât și calitatea ...
SUPLIMENT VACCINOLOGIE

De la un caz clinic la actualităţi din 2017 în vaccinarea gravidei

Dorica Sănduţu
Pacientele tinere necesită în perioada preconcepțională o aten­ție deosebită din partea medicului de familie. În cazul celor care au antecedente vaccinale incomplete sau necunoscute tre­buie administrate dozele de vaccin care lipsesc sau trebuie cons­truită o schemă de vaccinare nouă. La pacientele la care a ...
SUPLIMENT VACCINOLOGIE

Imunoprofilaxia nou-născuţilor din mame cu AgHBs pozitiv - între teorie şi practică

Cristina Barbu
Infecția cu virusul hepatitic B (VHB) este o problemă majoră de sănătate publică. În România, transmiterea perinatală este una din căile majore de transmitere a virusului. Prevenirea transmiterii perinatale a infecției cu VHB reprezintă un element important al profilaxiei hepatitei cu VHB. Există două căi ese...
Articole din edițiile anterioare

EDITORIAL

Ajută-ţi medicul!

Cristian Sever Oană
Are medicul nevoie de ajutor în exercitarea misiunii sale? În practica medicală modernă are nevoie atât de ajutor, cât şi de ajutoare. Paternalismul medical s-a întemeiat pe un imens orgoliu pentru că fondatorul, Asclepios, fiul lui Apolo, era totuşi semizeu....
GALENUS DICE

Inteligenţa artificială sau inteligenţa medicului?

Cristian Sever Oană
Autorii au dorit să verifice în ce măsură sunt justificate anunţurile din presă conform cărora inteligenţa artificială (IA) a întrecut judecata medicilor. ...
EDITORIAL

Cealaltă victimă a erorii medicale

Cristian Sever Oană
Orice eroare medicală face două victime: una este pacientul, cealaltă este medicul. Eroarea este intrinsecă oricărei acţiuni umane. Odată ce oamenii au inventat avionul, au inventat şi accidentul de avion. În mod ciudat, medicina modernă nu pare să accepte greşeala sau eroarea. Progresul tehnologic excepţiona...