Grupul de Vaccinologie (GV) al Societății Naționale de Medicina Familiei (SNMF) a apărut în toamna anului 2012, după Conferința Regională de Medicina Familiei, organizată de Asociația Medicilor de Familie București. Unul dintre obiectivele majore ale Grupului de Vaccinologie a fost, de la început, organizarea de campanii dedicate pacienților. De aceea, membrii GV s-au implicat din start în organizarea Săptămânii Europene/Internaționale a Vaccinării (SEV) în România, alăturându-se astfel altor grupuri profesionale internaționale care, sub egida Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), se dedică anual campaniilor de conștientizare privind importanța vaccinării. Trebuie spus că această campanie internațională se desfășoară anual în ultima săptămână a lunii aprilie, iar OMS pune în fiecare an la dispoziția participanților un set gratuit, cuprinzând materiale filmate, postere, imagini sugestive, declarații de impact, care pot fi preluate și traduse, dar și un blog unde pot fi postate crâmpeie din campania fiecărui stat. Mai mult, atunci când există solicitări bine argumentate, OMS sprijină financiar fiecare grup profesional care se implică în aceste campanii. A fost și situația GV, care a solicitat și a obținut finanțare de la OMS pentru realizarea unora din campaniile sale pentru pacienți.
Figura 1. Imaginea campaniei SEV 2013

În anul 2013, campania organizată de GV a inclus:

  • o dezbatere publică privind vaccinarea, organizată la București, cu mesajul: „Medicul tău de familie îți recomandă: vaccinează-ți copilul!” (figura 1);
  • cursuri de vaccinologie pentru medicii de familie, lansate în acea perioadă pe platforma de e-learning a SNMF, formaremedicala.ro; aceste cursuri sunt încă actuale și vor fi curând completate cu altele noi;
  • articole pentru pacienți, în pagina de educație a pacientului de pe formaremedicala.ro;
  • newsletter pentru medicii de familie din România;
  • materiale pentru medici și pacienți disponibile pentru descărcare pe pagina dedicată din pagina de web a SNMF, snmf.ro/vaccinare. Medicii au putut folosi de atunci încoace aceste materiale pentru informarea pacienților în cabinete;
  • blog dedicat comunicării medic de familie - pacient pe tema vaccinării, pe portalul dedicat pacienților, edumedical.ro.

Încă din 2013, Biroul OMS România a susținut implicarea GV în campanie, prezența domnului Victor Olsavszky la dezbaterea publică din București alături de ceilalți invitați constituind garanția unei campanii serioase: „Biroul nostru sprijină Ministerul Sănătăţii şi partenerii săi în eforturile sale de a reveni la bunele practici de vaccinare atât ca număr de copii vaccinaţi, cât şi ca număr de vaccinuri oferite şi încurajează populaţia să se alăture acestor eforturi. Placa turnantă a tuturor acestor eforturi este asistența primară. Astfel, implicarea tot mai intensă a medicilor de familie este parte a soluției și felicităm Societatea Națională de Medicina Familiei pentru faptul că s-a alăturat unui parteneriat internațional de o asemenea anvergură“.

După campanie, în luna mai, SNMF a adresat ministrului de atunci, Eugen Nicolăescu, o scrisoare deschisă în care solicitam atenţie sporită programelor naţionale de prevenţie, considerând necesară elaborarea unor strategii privind informarea corectă a populaţiei privind utilitatea prevenţiei, în general, şi a vaccinărilor, în special, şi implementarea unor programe de educație pentru profesioniștii din sistem, legate de importanța prevenţiei.

Figura 2. Imaginea campaniei SEV 2014
În 2014, SNMF a preluat acest demers pentru al doilea an consecutiv, convinși fiind că mesajul „Fii sănătos! Fii responsabil! Vaccinează-te!” (figura 2) trebuie să ajungă la cât mai mulți români, cărora noi, medicii, să le explicăm, cu argumente solide și exemple, de ce vaccinurile sunt adevărate scuturi de apărare. Eforturile noastre de a-i face pe oameni să înțeleagă importanța vaccinării nu s-au redus însă la campania din perioada 26-30 aprilie, când, într-adevăr, acțiunile noastre au avut în centru acest obiectiv, sincronizându-ne cu cele ale OMS. Pe parcursul întregii noastre activități medicale, am încercat și încercăm să-i facem pe oameni să înțeleagă că, uneori, între „vaccin” și „viață” pot pune semnul „egal”. Poate că nu vrem să schimbăm mentalități, ci să deschidem ochii prin informații de valoare susținute de profesioniști experți în vaccinare. Vrem să fim partenerii părinților în luarea deciziei conștiente asupra viitorului copiilor lor, dar și ai adulților care au nevoie de intervenții prin vaccinare în anumite situații. Vrem să ne asigurăm pacienții că suntem mereu alături de ei când au temeri, le putem răspunde la întrebări când sunt nesiguri de decizie și îi putem ajuta să ia decizia potrivită.

În cadrul campaniei din 2014 au existat dezbateri și conferințe de presă în mai multe localități din țară. La Târgu Mureș, prof. dr. Adrian Streinu-Cercel, preşedintele Comitetului Național de Vaccinologie (CNV), și dr. Remus Șipos, vicepreședintele SNMF, au susținut o conferință de presă. La Iași, prof. dr. Carmen Dorobăț, manager, Spitalul Clinic de Boli Infecţioase „Sf. Parascheva” Iaşi, dr. Anca Deleanu, reprezentantul SNMF, membru al GV al SNMF, prof. dr. Doina Azoicăi, membră CNV, și prof. dr. Evelina Moraru au fost inițiatorii unei dezbateri privind vaccinarea. La Cluj, conferinţa de presă a avut loc la sediul Direcției de Sănătate Publică (DSP), invitații GV fiind prof. dr. Ioan Stelian Bocşan, epidemiolog, dr. Dorina Duma, director DSP Cluj, dr. Mihai Moisescu-Goia, director adjunct DSP Cluj, reprezentanți ai medicilor de familie și ai medicilor şcolari din Cluj. La Arad, conferinţa de presă i-a avut ca invitați pe dr. Anca Matusz - medic de familie Timişoara; dr. Dana Negru - medic epidemiolog Arad; dr. Laura Nicolescu - medic epidemiolog, director DSP Arad; dr. Gindrovel Dumitra - coordonatorul Grupului de Vaccinologie, dr. Călin Ardelean - medic epidemiolog Arad, dr. Dorica Sănduțu - medic de familie Arad, membru al Grupului de Vaccinologie, dr. Adrian Dărăbanțiu - medic de familie, preşedinte SMF Arad. Campania a continuat la Bucureşti, cu discuţii interactive, urmate de o conferinţă de presă (figura 3), la care au participat specialişti de marcă. Beneficiile vaccinării şi riscurile la care se expun cei care decid să nu se vaccineze au fost principalele teme abordate de specialişti, care şi-au însoţit argumentele cu studii şi statistici bine documentate. Dr. Victor Olsavszky, şeful Biroului OMS din România, a arătat că este nevoie de o campanie pe termen lung care să aibă ca obiectiv schimbarea mentalităţilor privind vaccinarea până în anul 2020 şi atingerea ratei de acoperire vaccinală de 95%. Olsavszky a precizat că apariţia unor efecte adverse este unul dintre clişeele ce favorizează scepticismul faţă de vaccinuri. „Este un clişeu fără bază reală, absolut fals, nu se lansează pe piaţă vaccinuri care prezintă efecte secundare în proporţie mai mare de 1%”, a insistat reprezentantul OMS.

La rândul său, prof. dr. Adrian Streinu-Cercel a susţinut că liderii de opinie ar trebui să încerce să refacă încrederea în vaccinare, invocând exemple concrete şi statisticile alarmante existente, cu atât mai mult cu cât succesul în sănătatea publică se bazează pe încrederea publică. Streinu-Cercel a subliniat că vaccinurile au dus la eradicarea variolei şi la eliminarea poliomielitei, boli care făceau câte 5 milioane de victime anual. Potrivit lui Streinu-Cercel, înainte de 1989, proporția celor vaccinaţi era mult mai mare - 98%, vaccinarea fiind obligatorie. „Vaccinurile sunt sigure şi eficace! Trebuie să înlăturăm teama de vaccin, care a devenit mai mare decât frica de boală”, a atras atenţia preşedintele CNV.

Dr. Gindrovel Dumitra a prezentat diferenţa dintre eradicarea unei boli şi eliminarea sa (virtuală), subliniind necesitatea continuării vaccinării împotriva unor boli, chiar dacă ele, pentru moment, nu mai există. Dumitra a mai spus şi că, în prezent, există peste 4.000 de studii ştiinţifice care infirmă legătura dintre vaccinare şi autism.

Medicul de familie are nevoie de mai multe instrumente de informare şi de creşterea numărului de vaccinuri incluse în Programul Naţional de Imunizare. Aceasta a fost una dintre concluziile studiului prezentat în cadrul dezbaterii din Capitală de dr. Sandra Alexiu. Potrivit acesteia, este nevoie de educaţie medicală, inclusiv în rândul copiilor, prin joc, de materiale de informare şi de un sistem mai flexibil de raportare a vaccinărilor.

Pentru introducerea gratuităţii în cazul unor vaccinuri opţionale a pledat, în discursul său, dr. Laszlo Attila, membru în Comisia de Sănătate din Senat. Importantă este, în opinia senatorului, şi funcţionarea Institutului „Cantacuzino”, pe care îl consideră de o importanţă strategică.

Săptămâna Internaţională a Vaccinării a continuat cu alte evenimente şi acţiuni:

  • ateliere practice pentru medicii de familie, pe problematica vaccinării, Medical Forum, Sesiune de vaccinologie, în cadrul Conferinţei de Medicina Familiei din Alba Iulia, Focus Grup - Bucureşti, Curs de vaccinologie pentru medicii de familie din Arad;
  • lansarea portalului GV al SNMF, www.vaccinologie.ro, dedicat medicilor de familie, pe tema vaccinării;
  • promovare media şi online pe paginile web ale SNMF și partenerilor săi;
  • distribuţia de materiale informative către pacienţi (Bucureşti, Iaşi, Cluj, Arad). Aici trebuie menționat ajutorul dat de Editura Medicală, care ne-a pus la dispoziție cărticele despre vaccinuri pentru părinți și copii distribuite în mallurile din orașele implicate în campanie și imaginea campaniei (Moș Bărbuță - piticelul);
  • distribuţia de materiale informative către toţi medicii de familie din România;
  • lansarea paginii dedicate vaccinării în portalul www.edumedical.ro. Portalul a fost creat sub egida SNMF, fiind un instrument de comunicare eficient între medicii de familie şi pacienţi;
  • emisiuni radio şi TV dedicate: Radio România, Antena 3, Realitatea TV.

Cu această ocazie au fost realizate: un film al campaniei cu durata de 2,2 minute, 10 filme - teasere online (micro­tes­timoniale), mesaje zilnice în social media, lansarea unei apli­cații pentru smartphone a OMS și o întâlnire cu ministrul să­nătății. A fost probabil cea mai vastă campanie a Grupului de Vaccinologie, ajutorul nostru în acest an fiind „Oameni și companii”. Aceste materiale pot fi vizualizate pe canalul youtube al SNMF. De altfel, pe 9 octombrie 2014, la Gala medical-manager, Societatea Națională de Medicina Familiei, prin Grupul de Vaccinologie, a primit un premiu de excelență de la Vasile Cepoi, fost ministru al sănătății și președinte al CNAS, și de la senatorul Laszlo Attila pentru această campanie. Luând cuvântul după decernarea premiului, cu mari emoții datorate distinsului auditoriu prezent în sală, am vorbit pe scurt despre realizările grupului și despre proiectele sale de viitor pentru următorii ani, precum și despre faptul că apariția acestui grup, Grupul de Vaccinologie, a deschis drumul apariției altori grupuri de lucru în SNMF.
Figura 3. Conferința de presă, Săptămâna Europeană a Vaccinării, București, 2014

În 2015, SNMF a organizat în parteneriat cu Asociația „Acces la sănătate” campania de conștientizare a importanței vaccinării, sub egida OMS, pentru a accentua mesajul: „Close the immunisation gap!” - deviza internațională a campaniei. Mesajele-cheie din campania SEV au fost legate de aprecierea progreselor realizate în acțiunile de menținere sub control a bolilor prevenibile prin vaccinare, dar și de implicarea activă și dedicată din partea personalului medical, a factorilor politici, dar și a fiecărui cetățean la nivel personal în protecția sănătății publice prin vaccinare și recuperare vaccinală.

Campania a inclus în 2015 evenimente medicale organizate de GV la Iași, Alba Iulia, Arad și București, filmarea unor materiale de promovare cu susținere financiară din partea Biroului OMS - România (trei filme tip joc de rol, privind comunicarea medic-pacient pe tema vaccinării), sesiuni de comunicare medic-pacient online: Gindrovel Dumitra, Daniela Ștefănescu (edumedical.ro), Sandra Alexiu (formaremedicala.ro). Evenimentele medicale au fost dublate de conferințe pentru pacienți, printre care o campanie de joacă în grădiniță, pe lângă medicii de familie fiind invitați și alți profesioniști din sănătate, parteneri de nădejde ai GV: medicul psihiatru Gabriel Diaconu și medicul și publicistul Nicolae Iordache-Iordache. Filmele sunt, de asemenea, accesibile online. În 2015 s-a accentuat promovarea online prin transmiterea de comunicate către bloggeri din domeniul medical („Insula îndoielii”) și social media: facebook, linkedIin, youtube, prin actualizarea zilnică și mesaje customizate. Fiecare zi a campaniei de comunicare s-a construit utilizând materiale vizuale din kitul de campanie pus la dispoziție de OMS. Am folosit şi campanii de adwords şi facebook plătite, postări pe snmf.ro, vaccinologie.ro, formaremedicala.ro, edumedical.ro, postări personale ale membrilor GV pentru a crește vizibilitatea. Campania a fost însoțită de o comunicare intensă în presă şi transparență pentru medici și pacienți. Pentru fiecare zi a existat un plan amănunțit de campanie, astfel încât postările în mediul online să nu se repete, să nu se suprapună și să aibă impact maxim. De menționat faptul că, de la 1 aprilie 2015, prin modificarea Programului național de imunizare, medicul de familie a devenit unicul vaccinator, renunțându-se la campaniile școlare. De aceea, campania s-a adresat în egală măsură medicilor și pacienților, având, pe lângă rolul de conștientizare asupra importanței vaccinării, și de informare privind aceste ultime reglementări. În plus, am continuat cu postarea informațiilor privind campania pe blogul dedicat al OMS în limba engleză. Tot în 2015, la invitaţia OMS, coordonatorul GV a reprezentat cu succes România la Întâlnirea Regional-Europeană a Managerilor Programelor Naționale de Imunizare la Anvers, în Belgia. Dr. Gindrovel Dumitra, coordonatorul GV, a avut mai multe prezentări în cadrul acestei întâlniri, în care s-a vorbit despre acţiunile desfăşurate cu ocazia SEV. Reuniunea de la Anvers a adunat liderii grupurilor de imunizare din principalele state care au organizat campanii susţinute în ultimii ani pe acest subiect și care și-au raportat activitățile pe canalele internaţionale dedicate proiectului. SNMF este mândră de această recunoaştere publică şi importantă a activităţii GV. Întâlnirea de la Anvers a fost aniversară, pentru că în 2015 s-au împlinit 10 ani de când se celebrează şi se marchează prin acţiuni importante SEV. La Anvers a participat inclusiv Regina Mathilde a Belgiei, care şi-a manifestat în mai multe rânduri interesul faţă de importanța imunizării. Majestatea Sa a luat parte chiar la prezentarea activităţilor din SEV făcută de medicul de familie Gindrovel Dumitra (figura 4).
Figura 4. Majestatea Sa Regina Mathilde

În 2015, GV a fost prezent și la Conferința Europeană de Medicina Familiei de la Istanbul, cu o pleiadă de manifestări (dezbateri, workshopuri, postere) alături de partenerii noștri europeni. La această conferință am expus și experiența noastră de campanie.

În 2016, pentru o nouă campanie SEV am plecat prin școli, la Hunedoara, Sadova - Dolj, București (în săptămâna „Școala altfel”), Alba Iulia, încredințați fiind că lucrul sistematic cu copiii aduce mari beneficii comunicării în general. În premieră, am organizat un seminar cu jurnaliști și bloggeri pe tema comunicării în vaccinare, pornind de la câteva articole din presă care au prezentat incidentul legat de cazurile de sindrom hemolitic uremic din județul Argeș. Am trecut în revistă felul în care au fost reflectate în presă evenimentele legate de vaccinare, impactul mediatic al comunicării defectuoase privind introducerea noului vaccin hexavalent, debalansarea existentă în social media între atacurile antivacciniştilor și răspunsurile documentate științific ale specialiștilor în vaccinare. În acest context am arătat că este absolut esențial să ne implicăm mai mult în „bătălia” online, mai întâi prin demontarea „miturilor”, înțelegerea diverselor metode de manipulare utilizate de antivacciniști, apoi prin implicarea directă a medicilor specialiști în vaccinare în consilierea directă a părinților, în construirea de mesaje echilibrate, constante, într-un limbaj adecvat, aplicate pe nevoia de informație crescândă a părinților în mediul online. Am avut bucuria să avem la dispoziție din nou materiale puse la dispoziție de OMS, dar și ghiduri de comunicare puse la dispoziție de Centrul European al Bolilor Infecțioase (ECDC), traduse și adaptate pentru România. Tot în 2016, în luna octombrie, am participat la campania de conștientizare a vaccinării împotriva gripei, alături de compania Sănătatea Press. În luna noiembrie, GV a pregătit din nou un film care a fost postat online și pe paginile de web ale SNMF.

Este evident acum că vom continua cu pregătirea sistematică a campaniilor pentru pacienți. Toți membrii GV credem cu tărie în faptul că vaccinarea salvează vieți. Vom fi din nou prezenți în media, continuăm implicarea noastră în mediul online, în grupurile pentru pacienți, în grădinițe, școli, alături de partenerii noștri tradiționali, care ne ajută, chiar și atunci când avem resurse puține, să reușim să fim vizibili.