Pe strada Ion Câmpineanu din Capitală, la numărul nr. 23, vis-a vis de Sala Palatului, nu se poate să nu-ţi sară în ochi o clădire colorată frumos, cu mandale în mov, galben şi roz. Încă de la intrare, te întâmpină un miros îmbietor de cafea proaspăt-făcută, arome de ceaiuri de fructe orientale şi o voce caldă, care îţi urează „Bine ai venit la Sheida Coffee& Stories!”. Ana Maliia este managerul acestui loc, care, imediat ce îi treci pragul, te duce cu gândul spre Orient. De la Ana am aflat că Sheida Coffee& Stories nu e o cafenea obişnuită, ci una socială, unde o cafea sau un ceai înseamnă o faptă bună.

„Cafeneaua socială a fost deschisă în urmă cu trei ani, la 15 februarie 2017, în cadrul Fundaţiei Inovaţii Sociale Regina Maria, la iniţiativa Sheidei Enayati, o tânără cu un suflet foarte mare. Scopul acestei cafenele este de a susţine beneficiarii neasiguraţi medical din Policlinicile Sociale ale aceleiaşi fundaţii”, începe Ana să povestească de unde a apărut ideea unei cafenele prin care să-i ajuţi pe alţii.

În cafenea, să faci o faptă bună înseamnă să bei o cafea sau un ceai. Toţi banii pe care îi plăteşti pentru ceea ce consumi merg la persoanele care au nevoie de ajutor.
foto 2

Sheida Coffee& Stories are ca sursă o problemă din societate, şi anume faptul că există aceşti oameni în România, dar mulţi dintre ei în Bucureşti, care nu au venituri şi nu au asigurări medicale. Şi atunci, pentru că ar fi trebuit să existe nişte instituţii care să vină în sprijinul acestor oameni cu soluţii pentru a le oferi acces la serviciile medicale, şi lucrul ăsta nu s-a întâmplat, atunci a apărut această iniţiativă privată a noastră, de a redirecţiona profitul către entitatea medicală unde aceşti oameni au acces la servicii medicale gratuite”, arată Ana Maliia.

Cu alte cuvinte, cafeneaua intră în sfera antreprenoriatului social care găseşte o soluţie la o problemă din societate. Fondurile strânse la cafenea merg către Policlinica Socială  Baba Novac, care aparţine Fundaţiei Inovaţii Sociale Regina Maria, unde au acces oameni fără venituri şi fără asigurări medicale. În prezent, la această policlinică sunt înregistraţi 2.800 de pacienţi din Bucureşti.

foto 3

Ca să faci o faptă bună poţi să bei un ceai sau o cafea, însă te poţi implica şi în programul de voluntariat al cafenelei, iar în timpul liber poţi veni să ajuţi la vânzări. De asemenea, cafeneaua mai închiriază spaţiul şi pentru diverse evenimente.

„Voluntarii care vor să facă fapte bune pot veni în orice zi, când au timp liber. Mai avem şi acest concept de „cafea în aşteptare”. Adică, după ce te-ai bucurat de produsul pe care ţi l-ai dorit, laşi un produs în aşteptare pentru pacienţii sociali sau pentru oricine ne trece pragul şi ne spune că nu îşi permite să îşi cumpere un produs de la noi şi atunci noi îl oferim gratuit”, mai spune Ana Maliia.

De când a deschis programul de voluntariat, din august 2019, la Sheida Coffee& Stories, au trecut pragul 200 de voluntari de toate vârstele. 

Cuvântul de ordine în cafenea este calitatea produselor şi a serviciilor. Fiecare client trebuie să fie mulţumit de ceea ce găseşte aici. Însă, cea mai mare provocare este familiarizarea oaspeţilor cu concepul de cafenea socială.

Voluntar la cafeneaua faptelor bune

La fel ca în reţeaua Horeca, care se confruntă cu o criză a forţei de muncă, şi Sheida Coffee&Stories are această problemă a găsirii forţei de muncă.

„Dacă citeşte cineva articolul acesta şi îşi doreşte o reconversie profesională, sau dacă e un om curios, care vrea să descopere cafeaua şi ceaiul, noi îl aşteptăm alături de noi”, spune Ana Maliia.

Pentru următorii cinci ani, reprezentanţii cafenelei îşi doresc dezvoltarea, în sensul deschiderii altor cafenele în acelaşi concept, de antreprenoriat social, prin care profitul să fie redirecţionat.

„Ce mi-aş dori eu să se întâmple este să existe din ce în ce mai multe iniţiative de acest fel în România indiferent în ce domeniu activează”, spune Ana.

Cea mai mare aglomeraţie în cafenea este în weekend, când clienţii petrec mai mult timp aici. În medie, oamenii care vin în cafenea lasă săptămânal cam 20 de cafele în aşteptare, care ulterior ajung la cei care au nevoie de ele.

„Publicul nostru ţintă e format din oameni de toate vârstele, care sunt sensibili la cauză şi care sunt atenţi la opţiunile lor de consum, pentru că e un spaţiu în care noi punem accentul pe calitatea produselor şi calitatea serviciilor, iar ingredientele pe care le folosim la preparare sunt de foarte bună calitate”, arată Ana Maliia.

foto 4

În cafenea, găseşti multe produse de ceai şi cafea, dar poţi observa că pe pereţi sunt expuse şi covoare persane care pot fi cumpărate. Aceste produse de tip oriental dau, de fapt, identitatea locului. „Tot ce avem la nivel de produse e o reuninune de artizanat. De ce? Pentru că ingredientele sunt proaspete, cafeaua este de specialitate şi asta e important, pentru că ne poziţionează într-o anumită categorie de cafea de specialitate din România”, completează managerul cafenelei.
Unul dintre voluntarii de la cafenea este Alin, care este trainer de fel, dar care, acum, face voluntariat pentru echipa cafenelei. A ales să facă voluntariat, pentru că vrea să contribuie într-un fel la susţinerea societăţii în care trăieşte. În perioadele aglomerate, face peste 30 de ore de voluntariat în cafenea, unde ţine traininguri pentru echipă.

„Îmi place misiunea cafenelei, ştiu unde se duc banii şi, dincolo de asta, îmi şi plac oamenii. Îmi place Wargha (n.r. Wargha Enayati – fondatorul şi preşedintele Fundaţiei Inovaţii Sociale Regina Maria), care a fost în misiune de la început şi ştiu ce face”, explică Alin pe care îl găseşti zilnic aici.

Cafeneaua  este deschisă zilnic între orele 8.00 şi 20.00, iar sâmbăta şi duminica, între orele 10.00 şi 20.00.

Surpriză pentru clienţi, de Sfântul Valentin

În perioada următoare, cafeneaua organizează mai multe evenimente. De Sfântul Valentin, Sheida Coffee & Stories are o campanie specială pentru toţi cei care îi trec pragul. Astfel, în perioada 14 - 24 februarie, între orele 18.00 şi 20.00, toţi cei care merg la cafeneaua din Strada Ion Câmpineanu nr. 23 primesc o poză imprimată în care gazdele surprind modul în care îşi arată iubirea.

foto 5

Târg de Bine, de Mărţişor

De Mărţişor, Sheida Coffee & Stories organizează un Târg de Bine la care vin mai mulţi antreprenori sociali cu produse  prietenoase cu natura, hăinuţe pre-owned pentru întreaga  familie, dulciuri şi miere, pâine proaspătă artizanală, uleiuri vegetale extra-virgine, brânzeturi locale şi jucării pentru copii. Târgul  de Bine are loc, între 29 februarie şi 1 martie. Cei care vor să participe la eveniment vor găsi: bunătăţi artizanale dospite cu multă iubire de MamaPan - Brutăria cu maia şi Brutăria CONCORDIA, miere de la Miere Sinceră, hăinuţe pre-owned pentru tine şi familie, de la Bine Boutique, uleiuri vegetale extravirgine de la UleiSagax, jucării pentru copii realizate după desenele copiilor de la Atelier Simpluş, seturi creative de cusut poveşti pe lemn, de la Cosânzeana, modă etică de la remesh şi  brânzeturi produse local în Câmplunung, de la Magazin al economiei sociale Bucureşti.