Piaţa de produse OTC din România, ce include medicamentele fără prescripţie medicală, suplimentele alimentare şi dispozitivele medicale pentru îngrijire personală, a înregistrat o creştere de 14,4% în 2018 comparativ cu anul anterior, un procent uşor redus faţă de anul 2017, când creşterea înregistrată era de 18,8%. Valoarea totală a acestui segment de piaţă în 2018 a fost de 3,552 miliarde de lei, în creştere de la 3,104 miliarde de lei, la nivelul anului 2017 .

„Segmentul de piaţă reprezentat de RASCI se află într-un stadiu de creştere, cu un ritm constant şi sustenabil, pe care îl putem cataloga ca fiind apanajul unei creşteri economice generalizate, dar şi al interesului din ce în ce mai mare al populaţiei pentru sănătate şi îngrijire personală. Acest segment poate fi o opţiune eficientă de îngrijire a sănătăţii, în condiţiile unei informări corecte şi a unei responsabilizări prealabile, oferind beneficii atât la nivelul consumatorilor şi pacienţilor, cât şi la cel al profesioniştilor din domeniul sănătăţii şi chiar al sistemului naţional de sănătate”, declară Diana Mereu, director executiv RASCI (Romanian Association of the Self-Care Industry).

Creştere cu 19% în T4, faţă de aceeaşi perioadă din 2017

În ceea ce priveşte ultimul trimestru al anului 2018, valoarea totală a segmentului de piaţă OTC a fost de 1,023 miliarde de lei, o creştere de aproximativ 19,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cȃnd ȋnregistra 858 milioane de lei.

În ultimul trimestru al anului trecut, cea mai mare creştere a fost înregistrată de categoria răceală, gripă şi alergii, respectiv de 28,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2017 şi de 105,7% faţă de trimestrul precedent, în contextul valului de viroze şi al epidemiei de gripă de la finalul anului 2018. Următoarele poziţii sunt ocupate de categoria de vitamine, minerale şi suplimente, cu o creştere de 17,5% în trimstrul patru al 2018 faţă de cel din 2017, apoi categoria de produse analgezice, cu o creştere de 12,2%, categoria produselor cu indicaţie în afecţiuni gastrointestinale, cu 8,3%, şi categoria Lifestyle OTC, cu 5,6% procente.

„Indiferent dacă le-au mai folosit şi în trecut, este foarte important ca utilizatorii acestor produse să citească de fiecare dată informaţiile din prospectul, respectiv de pe ambalajul sau de pe eticheta acestora. De aici pot afla în ce categorie se încadrează produsele, precum şi informaţii extrem de importante despre compoziţia, indicaţiile de administrare sau utilizare, respectiv despre posibilele reacţii adverse ale produselor”, a adaugat directorul RASCI.

Produsele pentru răceală, gripă şi alergii – cele mai căutate din categoria OTC

La nivelul întregului an 2018, cele mai căutate produse au fost cele din categoria răceală, gripă şi alergii, cu vânzări de 791,5 milioane de lei şi o cotă de piaţă de 22,3%, urmate de cele din categoria Lifestyle OTC, cu vânzări de 764,2 milioane de lei şi cotă de piaţă de 21,5%, categoria de produse cu indicaţie în afecţiunile gastrointestinale, care a înregistrat vânzări de 690,5 milioane de lei şi cotă de piaţă de 19,4%.

La diferenţe mai mari, urmează categoriile de analgezice, cu 479,1 milioane de lei şi cotă de piaţă de 13,5%, respectiv categoria de vitamine, minerale şi suplimente, cu 437 milioane de lei şi 12,3% cotă de piaţă. Categoria de produse dermatologice ocupă ultima poziţie în clasamentul pe anul 2018, cu vânzări totale de 273,6 milioane de lei şi o cotă de piaţă de 7,7%.