Pe 2 februarie, compania Biocodex s-a lansat oficial în România, consolidându-şi prezenţa pe scena farmaceutică şi medicală. Am vorbit cu acest prilej cu Nicolas Coudurier, CEO Biocodex. Biocodex este o companie farmaceutică de familie care oferă soluţii terapeutice pacienţilor din peste 115 ţări, prin cele 16 filiale deschise şi numeroşi parteneri la nivel mondial. Compania franceză a fost fondată în 1953 cu scopul de a comercializa prima tulpină probiotică de drojdie pentru utilizare în medicina umană, Saccharomyces boulardii CNCM I-745®, cunoscută în România sub brandul Enterol®. În octombrie 2023, Biocodex a devenit una dintre cele peste 4.000 de companii cu capital francez ce operează în România, prin inaugurarea unei reprezentanţe în Bucureşti.


Care este portofoliul Biocodex în România?

Majoritatea portofoliului Biocodex este deja disponibil în România şi voi începe chiar cu produsul fanion, care este Enterol® – un probiotic disponibil în întreaga lume, pe care îl avem de la înfiinţarea acestei companii, de 70 de ani. Este disponibil în peste 100 de ţări. Are o cotă de piaţă de 14% în România, de aceea este un actor foarte solid pe această piaţă. E disponibil sub formă de capsule sau de plicuri şi tratează dezechilibrele microbiotei.

Apoi avem o franciză importantă, nu atât din punctul de vedere al veniturilor de la acest moment, cât al priorităţilor, Saforelle®. Este un brand pentru sănătatea femeii, care activează pe o piaţă relativ mică, pe care intenţionăm să o creştem, deoarece credem în potenţialul ei.

Suntem prezenţi şi cu Otipax®, destinat otitei, şi cu Acupan®, un medicament care calmează durerile postoperatorii. Portofoliul în România este completat de Vagostabyl®, prezent inclusiv în Republica Moldova.


Care dintre produse sunt dezvoltate de Biocodex şi care sunt achiziţionate de la alte companii?

Otipax® şi Enterol® sunt dezvoltate de noi, iar Saforelle® şi Vagostabyl® sunt achiziţii.


Aveţi şi un medicament destinat sindromului Dravet.

Suntem extrem de mândri de el. Am primit autorizaţia de marketing pentru acesta în Europa în 2008, în Japonia – în 2012, iar din partea FDA – în 2017. Suntem cu atât mai mândri, ţinând cont că este produsul unui laborator de dimensiunea noastră şi că l-am dezvoltat în anii ’90. Are o indicaţie nişată, fiind recomandat pentru o formă de epilepsie la copii. Medicamentul este disponibil în România, însă nu ca parte din portofoliul promovat de echipa locală Biocodex – avem un parteneriat cu o altă companie care îl promovează, deşi medicamentul în sine (Diacomit®) este dezvoltat de noi.


Care este rolul cercetării şi dezvoltării în Biocodex?

Când discutăm despre o companie cum e cea de dimensiunea Biocodex, nu aş putea spune că urmărim să descoperim un medicament nou, întrucât cercetarea în sine este foarte costisitoare şi e posibil să nu avem puterea să descoperim alte molecule. În Franţa avem o echipă de aproximativ 50 de oameni foarte talentaţi, cu back­ground ştiinţific bogat, al căror scop este de a lucra la dezvoltarea medicamentelor existente, fie sub alte forme, fie pentru a completa datele ştiinţifice prin colaborarea cu universităţi şi lideri de opinie la nivel mondial.


Dar al inovaţiei?

Pe partea de inovaţie, la capitolul „sănătatea femeii” lucrăm la dezvoltarea de noi formate, foarte interesante, foarte intrigante.

Dar, de asemenea, investim în unele start-upuri. Cea mai recentă discuţie finalizată a avut loc în urmă cu zece zile, cu un start-up belgian, pentru un produs care tratează dispepsia. Sperăm să fie disponibil şi în România lunile următoare.

De asemenea, avem o participaţie de 10% într-o companie mică listată la Bursă, din Franţa, numită MAAT Pharma. Aceasta derulează un studiu de fază 3 extrem de promiţător privind transplantul fecal.

Mai avem o participaţie, majoritară, în compania GMT, privind pregătirea unui test care analizează microbiota intestinală. Este un test foarte sensibil, diferit de testele disponibile pe piaţă (pe care nu le critic) în ceea ce priveşte nivelul de ştiinţă  de la bază. El poate fi folosit nu doar pentru testarea microbiotei, ci şi în cadrul unei baze de date pentru a monitoriza evoluţia microbiotei şi în consecinţă riscul de a dezvolta anumite patologii, care astfel ar putea fi prevenite.

Una dintre direcţiile pe care le luăm în considerare e reprezentată de terapiile digitale. În industria FemTech există unele aplicaţii care vizează ciclul menstrual şi modurile în care acesta ar putea fi monitorizat şi astfel ar putea fi îmbunătăţită starea de sănătate şi fertilitatea.


Îmi puteţi spune mai multe despre testul privind microbiota?

Suntem încă în stadii timpurii de dezvoltare, avem pachetul majoritar, dar dorim să protejăm libertatea start-upului. Ne-am hotărât să ne concentrăm asupra părţii ştiinţifice a acestuia, iar testul va fi dezvoltat pentru a fi folosit doar în spitale, pe partea de oncologie, sau în laboratoare, disponibil pe bază de reţetă medicală. De exemplu, să spunem că ai boala Crohn. Există studii ştiinţifice care arată că diversitatea şi calitatea microbiotei pot prezice recăderile, crizele bolii. De aceea, dacă ai un gastroenterolog care consideră potrivit nu doar să trateze aceste crize, ci şi să te ajute să afli când se pot repeta, îţi poate prescrie acest test.

Pe partea de oncologie, există un test important care se află în curs de dezvoltare în acest moment cu Institutul Gustave Roussy din Paris, un institut de top în domeniul Oncologiei, pentru a vedea cum evoluează microbiota în timpul chimioterapiei şi dacă pentru unii pacienţi ar fi necesar transplantul fecal sau administrarea unui anume probiotic. Testul este aprobat de autorităţi ca dispozitiv medical.


Ce înseamnă să faci parte dintr-o companie de familie? Privind misiunea, scopurile, dar şi modul în care se iau deciziile.

Voi începe, dacă îmi este permis, cu o glumă: e nevoie de răbdare şi, în acelaşi timp, şi deloc opus, e nevoie de o activitate fantastică. Răbdare, pentru că relaţia care se creează într-o companie de familie este complet diferită de cea care ia naştere într-o companie listată la Bursă, de exemplu. Am început să lucrez în Biocodex în 2003 şi am fost numit CEO în 2021. Decizia a fost luată probabil în urmă cu cinci ani, dar altceva vreau să subliniez – şi anume, că trebuie să ai răbdare. Văd acest lucru ca o valoare fantastică, în special privind rezultatele unor decizii pe care le luăm. Pentru că nu suntem proprietatea unei companii financiare care spune: „Vreau să fac exit în cinci ani, deci orice ai face, trebuie făcut în cinci ani, indiferent de satisfacţia angajaţilor sau de amprenta pe care o laşi. Orice ai face, trebuie făcut astfel încât să pot vinde la un preţ cât mai mare”. Nu suntem deloc aşa. Ai libertate privind timpul şi deciziile, ceea ce este important. Aşa că sunt mândru că fac parte din această companie.

Vă mai dau un exemplu, despre cum ne raportăm la angajaţi. Nu am avut nicio grevă din 1976. Bat în lemn, sper că nu se va întâmpla. Şi sper că parte din acest lucru are legătură cu grija pentru angajaţi. Pandemia a fost o perioadă dificilă, pentru că Enterol® a suferit mult. Am avut o reducere a producţiei de aproximativ 60%. Am oprit contractele interne, dar nu am făcut concedieri masive, cum au procedat multe alte companii. Iar oamenii şi-au amintit acest lucru. Deci aceasta e frumuseţea lucrului într-o afacere de familie care îşi respectă angajaţii, o companie care nu este acolo pe termen scurt, care este independentă şi de a cărei moştenire chiar ne mândrim.


Revenind la testul pentru microbiotă – ce s-ar întâmpla dacă rezultatele testului ar arăta că tulpina de Saccharomyces boulardii nu este suficientă?

Este o întreagă conversaţie ştiinţifică dacă o asociere de bacterii este mai bună sau nu faţă de o singură tulpină. Până acum, administrarea unei singure tulpini, cel puţin în ceea ce priveşte probioticele, şi-a dovedit eficienţa. În prezent încercăm să completăm această tulpină unică adăugând zinc sau alte substanţe, pentru beneficii adăugate.

Testul pentru microbiotă va avea viaţa lui proprie. Nu intenţionăm să-l influenţăm pentru a favoriza S. boulardii. Suntem aici pentru a explora ştiinţa, atâta vreme cât serveşte interesului pacientului. Şi cred că un alt lucru care o demonstrează este că, de şapte ani, avem un institut dedicat microbiotei, Biocodex Microbiota Institute, cu un website scris în şase limbi. Sper că în curând va fi disponibil şi în limba română. Este un hub de cunoştinţe pe care le împărtăşim şi unde nu amintim deloc despre produsele noastre, nu este menţionat Enterol®. Totul este despre microbiotă, inclusiv alte tulpini, inclusiv asocieri.

Pentru că noi credem că atunci când eşti pionier şi lider în domeniu, trebuie să te deschizi comunităţii ştiinţifice şi pacienţilor interesaţi. Trebuie şi să îţi serveşti comunitatea prin aducerea de cunoştinţe, care uneori pot să nu fie în folosul tău imediat, pentru că un medic poate prescrie altceva în urma lecturii sale, dar acest lucru nu e o problemă pentru noi.

Dr. Mariana Minea