RUBRICA SPECIALISTULUI

Reacţiile de hipersensibilitate induse de inhibitorii de pompă de protoni: strategii de diagnostic şi management

 Hypersensitivity reactions induced by proton pump inhibitors: diagnostic and management strategies

First published: 31 octombrie 2023

Editorial Group: MEDICHUB MEDIA

DOI: 10.26416/Aler.7.3.2023.8790

Abstract

Proton pump inhibitors (PPIs) are highly safe medicines, commonly used as first-line treatment for various digestive diseases. However, as the use of PPIs expands, hypersensitivity reactions (HSRs), including both immediate and delayed reactions, have become more prevalent. The most frequent HSR observed in patients treated with PPIs is anaphylaxis. Skin tests (prick and intradermal) followed by an oral challenge test are suggested for accurately diagnosing HSRs to PPIs, due to their high specificity. It is crucial to understand the patterns of cross-reactivity among different PPIs to establish a safe therapeutic option and evaluate alternative drugs within the same class. If the patient does not tolerate the available therapeutic options and no other equally effective chemically unrelated drugs are available, a desensitization protocol should be initiated to ensure continuous medical treatment.
 

Keywords
proton pump inhibitors, drug hypersensitivity reaction, cross-reactivity, desensitization protocol

Rezumat

Inhibitorii pompei de protoni (IPP) sunt medicamente cu un profil ridicat de siguranţă şi sunt folosiţi ca tratament de primă linie pentru o varietate de afecţiuni digestive. Cu toate acestea, odată cu utilizarea tot mai extinsă a acestei clase terapeutice, reacţiile de hipersensibilitate (RHS), atât imediate, cât şi întârziate, au devenit mai frecvente. Anafilaxia este cea mai frecventă RHS observată la pacienţii trataţi cu IPP. Evaluarea alergologică adecvată a persoanelor cu istoric de RHS induse de IPP include teste cutanate (prick şi intradermice), urmate de un test de provocare orală, metode care au o specificitate ridicată. Este esenţială înţelegerea modelelor unice de reactivitate încrucişată între membrii clasei pentru a stabili o opţiune terapeutică sigură, precum şi necesitatea evaluării alternativelor terapeutice în cadrul aceleiaşi clase de medicamente. Dacă opţiunile terapeutice disponibile nu sunt tolerate de pacient şi nu există alternative terapeutice din alte clase, trebuie iniţiat un protocol de desensibilizare pentru a asigura continuarea tratamentului medical.

Bibliografie

  1. Strand DS, Kim D, Peura DA. 25 Years of Proton Pump Inhibitors: A Comprehensive Review. Gut Liver. 2017 Jan 15;11(1):27-37. doi: 10.5009/gnl15502. .
  2. Sachs G, Shin JM, Howden CW. Review article: the clinical pharmacology of proton pump inhibitors. Aliment Pharmacol Ther. 2006;23(Suppl 2):2–8. doi: 10.1111/j.1365-2036.2006.02943.x.
  3. Lombardo C, Bonadonna P. Hypersensitivity Reactions to Proton Pump Inhibitors. Curr Treat Options Allergy. 2015;2:110–123 https://doi.org/10.1007/s40521-015-0046-0..
  4. Benito-Garcia F, Chambel M, Morais-Almeida M. Anaphylaxis due to proton pump inhibitors: current understanding and important clinical considerations. Expert Rev Clin Immunol. 2018;14(8):653-656. doi:10.1080/1744666X.2018.1505504.
  5. Aslam N, Wright R. Dexlansoprazole MR. Expert Opin Pharmacother. 2009;10(14):2329-2336. doi:10.1517/14656560903198978.
  6. Howden CW. Update on Dual Delayed-Release PPI Formulations. Gastroenterol Hepatol (NY). 2010;6(7):417-419.
  7. Shin JM, Kim N. Pharmacokinetics and pharmacodynamics of the proton pump inhibitors. J Neurogastroenterol Motil. 2013;19(1):25-35. doi:10.5056/jnm.2013.19.1.25.
  8. Kepil Özdemir S, Bavbek S. Hypersensitivity reactions to proton-pump inhibitors: Clinical presentation, diagnosis, and management. Allergy Asthma Proc. 2020 Mar 1;41(2):e37-e44. doi: 10.2500/aap.2020.41.190033. .
  9. Bose S, Guyer A, Long A, Banerji A. Evaluation and management of hypersensitivity to proton pump inhibitors. Ann Allergy Asthma Immunol. 2013 Dec;111(6):452-7. doi: 10.1016/j.anai.2013.08.022. .
  10. Barakat L, Vasconcelos MJ, Bourrain JL, Demoly P, Chiriac AM. IgE-mediated allergy to proton pump inhibitors with both delayed and immediate onset. Asia Pac Allergy. 2019;9(4):e30. doi:10.5415/apallergy.2019.9.e30.
  11. Salloum A, Nasr D, Maalouf D. Dermatologic adverse reactions to proton-pump inhibitors: A synthesized review. J Cosmet Dermatol. 2021 Apr;20(4):1073-1079. doi: 10.1111/jocd.13763. Epub 2020 Oct 27. PMID: 33031621.
  12. Ghatan PH, Marcusson-Ståhl M, Matura M, Björkheden C, Lundborg P, Cederbrant K. Sensitization to omeprazole in the occupational setting. Contact Dermatitis. 2014 Dec;71(6):371-5. doi: 10.1111/cod.12305. .
  13. Bonadonna P, Lombardo C, Bortolami O, Bircher A, Scherer K, Barbaud A, et al. Hypersensitivity to proton pump inhibitors: diagnostic accuracy of skin tests compared to oral provocation test. J Allergy Clin Immunol. 2012;130:547–5492012;130(2):547-549. doi:10.1016/j.jaci.2012.04.048.
  14. Laguna JJ, Bogas G, Salas M, et al. The basophil activation test can be of value for diagnosing immediate allergic reactions to omeprazole. J Allergy Clin Immunol Pract. 2018;6(5):1628-1636.e2. doi:10.1016/j.jaip.2017.12.001.
  15. Doña I, Caubet JC, Brockow K, et al. An EAACI task force report: recognizing the potential of the primary care physician in the diagnosis and management of drug hypersensitivity. Clin Transl Allergy. 2018;8:16. doi: 10.1186/s13601-018-0202-2.
  16. Mayorga C, Celik G, Rouzaire P, et al. In vitro tests for drug hypersensitivity reactions: an ENDA/EAACI Drug Allergy Interest Group position paper on behalf of in vitro tests for Drug Allergy Task Force of EAACI Drug Interest Group. Allergy. 2016;71(8):1103-1134. doi:10.1111/all.12886.
  17. Kepil Özdemir S, Yılmaz I, Aydin Ö, et al. Immediate-type hypersensitivity reactions to proton pump inhibitors: usefulness of skin tests in the diagnosis and assessment of cross-reactivity. Allergy. 2013 Aug;68(8):1008-14. doi: 10.1111/all.12189. .
  18. Tourillon C, Mahe J, Baron A, et al. Immediate-Type Hypersensitivity Cross-Reactions to Proton Pump Inhibitors: A Descriptive Study of Data from the French National Pharmacovigilance Database. Int Arch Allergy Immunol. 2019;178(2):159-166. doi:10.1159/000493581.
  19. Kepil Özdemir S, Öner Erkekol F, Ünal D, et al. Management of Hypersensitivity Reactions to Proton Pump Inhibitors: A Retrospective Experience. Int Arch Allergy Immunol. 2016;171(1):54-60. doi:10.1159/000450952.2.
  20. Confino-Cohen R, Goldberg A. Anaphylaxis to omeprazole: diagnosis and desensitization protocol. Ann Allergy Asthma Immunol. 2006;96(1):33-36. doi:10.1016/S1081-1206(10)61037-X.
  21. Kang SY, Seo J, Kang HR. Desensitization for the prevention of drug hypersensitivity reactions. Korean J Intern Med. 2022 Feb;37(2):261-270. doi: 10.3904/kjim.2021.438. .
  22. Mori F, Franceschini F, Saretta F, et al. Hypersensitivity reactions to proton pump inhibitors in childhood. Pediatr Allergy Immunol. 2020;31 Suppl 26:29-32. doi:10.1111/pai.13345.

Articole din ediţiile anterioare

LUCRĂRI ORIGINALE | Ediţia 4 4 / 2020

Diagnosticul molecular al alergiilor în practica clinică

Laura Haidar, Maria Roxana Buzan, Camelia Felicia Bănărescu, Anca-Daniela Cotuna-Coste, Raluca Maria Giurgiu, Carmen Panaitescu

Prevalenţa bolilor alergice este în creştere, atât în ţările dezvoltate, cât şi în cele în curs de dezvoltare (Pawankar et al., 2013).

22 decembrie 2020

Desensibilizarea la aspirină – când şi cum?

Elena Cristina Bălă, Maria Brînzei, Mihaela Ruxandra Udrea, Selda Ali, Roxana Silvia Bumbăcea

Aspirina (acidul acetilsalicilic) este una dintre cele mai utilizate terapii din lume. Administrată în doză mică (75-150 mg), aspirina are propriet...

18 octombrie 2022
PREZENTĂRI DE CAZ | Ediţia 3 2 / 2018

Sindromul latex-alimente – prezentare de caz

Carina Petricău, Irena Nedelea, Prof. dr. Diana Deleanu

Alergia la latex reprezintă o problemă de sănătate publică la nivel mondial, având o prevalenţă de 1-20% şi un impact nefast asupra calităţii vieţi...

21 septembrie 2018
RUBRICA SPECIALISTULUI | Ediţia 4 6 / 2022

Sindromul pasăre-ou

Camelia Elena Berghea, Otilia Luminiţa Manolache, Alice-Florentina Şerban, Mădălina Avram

Sindromul pasăre-ou este o tulburare de hipersensibilitate IgE-mediată, care implică manifestări alergice la un individ care consumă gălbenuş, după...

19 decembrie 2022