Utilizarea medicamentelor psihoactive şi condusul autovehiculelor – o întoarcere la raţional
The use of psychoactive drugs and driving – a return to rationality
Abstract
The relationship between psychoactive drugs and the right to drive is complex and requires a nuanced assessment. Simplistic criminalization, influenced by political narratives and social stigma, ignores the legitimate medical context. Although these drugs can affect cognitive and motor functions, their impact varies depending on dosage, tolerance and use (therapeutic, recreational or abusive). Strict regulations can discourage appropriate treatment and amplify social inequities. Objective assessments of driving ability are recommended, instead of decisions based solely on the presence of the substance in the body. Policies should be based on scientific evidence, balancing road safety with access to essential treatments, through education and counseling. The overall objective was to outline a rational picture of the link between psychoactive medication and the right to drive; in this regard, we conducted a narrative review that included 83 articles. The selection was based on content analysis following the essential landmarks of the researched problem: medication classification, types of consumption, influencing the ability to drive, categories of patients with improvements in abilities in the presence of these treatments, social effects of public narratives, effects of incriminating norms, social responsibility of decision-makers and professionals, practical assessment of cognitive, motor and reaction abilities. The responsibility of politicians and health professionals is essential in developing evidence-based policies that promote road safety without compromising access to necessary treatments. A balanced approach, which includes public education and counseling, is essential to protect patients’ rights and ensure fair regulation.
Keywords
psychoactive drugsright to drivecriminalizationroad safetytherapeutic usesubstance abusestigmaevidence-based policiesmedical sociologynarrative reviewRezumat
Relația dintre medicamentele psihoactive și dreptul de a conduce este complexă și necesită o evaluare nuanțată. Incriminarea simplistă, influențată de narațiuni politice și stigmatizare socială, ignoră contextul medical legitim. Deși aceste medicamente pot afecta funcțiile cognitive și motorii, impactul lor variază în funcție de dozaj, toleranță și utilizare (terapeutică, recreațională sau abuzivă). Reglementările stricte pot descuraja tratamentul adecvat și pot amplifica inechitățile sociale. Se recomandă evaluări obiective ale capacității de a conduce, în locul deciziilor bazate doar pe prezența substanței în organism. Politicile trebuie să se bazeze pe dovezi științifice, echilibrând siguranța rutieră cu accesul la tratamente esențiale, prin educație și consiliere. Obiectivul general a urmărit conturarea unei imagini raționale a legăturii dintre medicația psihoactivă şi dreptul de a conduce autovehicule. În acest sens, am realizat o revizuire de tip narativ în care au fost incluse 83 de articole. Selecția s-a bazat pe analiza de conținut, urmărind reperele esențiale ale problemei cercetate: clasificarea medicației, tipurile de consum, influențarea capacității de a conduce, categorii de pacienți cu îmbunătățiri ale abilităților în prezența acestor tratamente, efecte sociale ale narațiunilor publice, efectele normelor incriminatorii, responsabilitatea socială a decidenților şi profesioniştilor, modul de evaluare practică a abilităților cognitive, motorii şi de reacție. Responsabilitatea politicienilor și a profesioniștilor din domeniul sănătății este esențială în elaborarea unor politici bazate pe dovezi, care să promoveze siguranța rutieră fără a compromite accesul la tratamente necesare. O abordare echilibrată, care include educație publică și consiliere, este esențială pentru protejarea drepturilor pacienților și asigurarea unei reglementări juste.
Cuvinte Cheie
medicamente psihoactivedreptul de a conduceincriminaresiguranță rutierăutilizare terapeuticăabuz de substanțestigmatizarepolitici bazate pe dovezisociologie medicalărevizie narativăIntroducere
Incriminarea utilizării medicamentelor psihoactive pentru indivizii care conduc autovehicule este o problemă complexă ce împletește narațiunile politice, percepțiile sociale și realitățile sociale obiective. Acest fenomen poate duce la orbire socială, în care publicul și factorii de decizie politică trec cu vederea realitățile nuanțate ale consumului de medicamente psihoactive și implicațiile acestora pentru siguranța conducerii. Narațiunile care înconjoară această problemă provin adesea dintr-o paradigmă prohibiționistă ce subliniază pericolele substanțelor psihoactive, ceea ce poate ascunde beneficiile pe care aceste medicamente le oferă persoanelor cu nevoi medicale legitime.
Medicamentele psihoactive, inclusiv opioidele, benzodiazepinele și gabapentinoidele, au fost identificate ca preocupări semnificative în ceea ce privește siguranța rutieră, din cauza potențialului lor de a afecta abilitățile de conducere(1). Cu toate acestea, discursul care înconjoară aceste medicamente nu reușește adesea să ia în considerare contextul utilizării lor. De exemplu, persoanele cu afecțiuni medicale complexe pot avea nevoie de aceste medicamente pentru a-și gestiona simptomele în mod eficient, dar narațiunea predominantă tinde să se concentreze numai pe riscurile asociate cu conducerea sub influența lor. Această viziune unidimensională poate conduce la o formă de orbire socială, în care publicul nu reușește să recunoască nevoile medicale legitime ale acestor indivizi, modificând astfel realitatea socială obiectivă privind utilizarea medicamentelor și capacitățile lor de conducere.
Mai mult, narațiunile politice despre consumul de droguri și incriminarea reflectă adesea atitudini mai largi ale societății față de droguri și consumatorii acestora. Abordarea prohibiționistă a politicii în materie de droguri a fost criticată pentru efectele sale dăunătoare asupra sănătății publice, în special în comunitățile marginalizate(2). Această abordare nu numai că stigmatizează persoanele care folosesc substanțe psihoactive, ci și întărește un cadru punitiv ce acordă prioritate incriminării în detrimentul tratamentului, educației și reabilitării. Drept urmare, persoanele care se bazează pe medicamente psihoactive pot fi catalogate pe nedrept drept infractori, complicându-le și mai mult accesul la asistența medicală și la sprijinul necesar. Această stigmatizare poate duce la un ciclu de excluziune socială și la un risc crescut de rezultate adverse, inclusiv probleme de sănătate mintală și implicarea în sistemul de justiție penală(3).
Narațiunile construite în jurul medicamentelor psihoactive se intersectează, de asemenea, cu probleme de rasă și statut socioeconomic. Cercetările indică faptul că școlile și comunitățile care deservesc populațiile predominant marginalizate sunt mai susceptibile de a folosi forme incriminatoare de control social, în timp ce la categoriile mai bogate se pot utiliza abordări mai medicalizate(4). Această diferență reflectă o tendință mai largă a societății de a privi consumul de droguri printr-o lentilă a criminalității, mai degrabă decât ca o problemă de sănătate publică, ceea ce poate consolida și mai mult inegalitățile sociale și poate înrădăcina factorii de decizie politică într-o formă de gândire distanțată față de realitățile cu care se confruntă persoanele care folosesc medicamente psihoactive. Incriminarea utilizării medicamentelor psihoactive în cazul șoferilor nu este doar o problemă legală, ci și o reflectare a narațiunilor societale care modelează percepțiile și politicile. Aceste narațiuni reflectă unele concepții, ascunzând complexitatea utilizării medicamentelor și implicațiile sale pentru sănătatea și siguranța publică. Prin examinarea critică a acestor narațiuni și pledând pentru o înțelegere mai nuanțată a medicamentelor psihoactive, este de dorit să se promoveze o abordare mai echitabilă a politicii în materie de droguri, care acordă prioritate sănătății și bunăstării față de măsurile punitive.
Intersecția gândirii critice cu abordarea sistematică a sociologiei medicale poate oferi perspective valoroase asupra implicațiilor incriminării conducerii în timpul tratamentului psihoactiv. Această problemă cuprinde o serie de factori, inclusiv sănătatea publică, cadrele legale și considerentele etice legate de tratamentul pentru sănătatea mintală și consumul de substanțe.
Analiza critică permite o examinare nuanțată a complexităților implicate în incriminarea condusului sub influența substanțelor psihoactive. Studiile indică faptul că substanțele psihoactive, inclusiv medicamentele eliberate pe bază de rețetă, cum ar fi benzodiazepinele și opioidele, pot afecta semnificativ abilitățile de conducere, ceea ce duce la riscuri crescute de accidente și răniri(5,6). Această afectare nu se limitează la drogurile ilicite, se extinde și la medicamentele prescrise legal, complicând peisajul legal din jurul legilor privind conducerea autovehiculelor sub anumite influențe ale unor substanțe. Provocarea constă în distincția dintre utilizarea responsabilă a medicamentelor pentru afecțiuni medicale legitime și potențialul de conducere cu deficiențe, ceea ce necesită o evaluare critică atât a practicilor medicale, cât și a standardelor legale(7).
Din perspectiva sociologiei medicale, înțelegerea determinanților sociali ai consumului de substanțe în rândul șoferilor este crucială. Cercetările au arătat că factorii sociodemografici, factorii de stres ocupaționali și problemele de sănătate mintală contribuie la prevalența consumului de substanțe psihoactive în rândul șoferilor, în special în ocupațiile cu risc ridicat, cum ar fi cele din industria transporturilor(8,9). De exemplu, șoferii de camion din Etiopia au asocieri semnificative între stresul lor profesional și consumul de substanțe psihoactive, evidențiind necesitatea unor programe de educație și consiliere pentru sănătate(8). Acest lucru sugerează că abordarea cauzelor fundamentale ale consumului de substanțe prin intermediul cadrelor sociologice ar putea conduce la strategii de prevenire mai eficiente, mai degrabă, decât la măsuri doar punitive.
Trebuie luate în considerare implicațiile etice ale incriminării condusului sub tratament psihoactiv. Stigmatul asociat cu sănătatea mintală și consumul de substanțe poate descuraja persoanele să caute tratamentul necesar, deoarece se pot teme de repercusiuni legale(10). Acest stigmat poate exacerba problemele de sănătate mintală și poate duce la un ciclu de evitare și consum în continuare de substanțe. Prin urmare, o abordare sistematică ce include educația publică și campanii de conștientizare ar putea atenua aceste efecte, promovând o înțelegere plină de compasiune a provocărilor cu care se confruntă persoanele care urmează un tratament psihoactiv(11).
Cadrul local şi motivația analizei
Discursurile publice din România referitoare la modul în care sunt sancționați oamenii surprinşi conducând autovehicule în timp ce se află sub influența unei medicații psihotrope sau în prezența unor substanțe din această largă categorie ne sugerează un fenomen de polarizare a societății, între opiniile politice, aparent bazate pe o etică utilitaristă, şi cele ale profesioniştilor în sănătate mintală care solicită repere clare, pe baze ştiințifice şi cu luarea în considerare a tipului de consum şi a beneficiilor acestor tratamente. Pentru exemplificare, amintim mesajul doamnei Alina Gorghiu, transmis pe o rețea de socializare, la data de 30 ianuarie 2025: „Toleranță zero este mesajul meu legat de droguri și alte substanțe când te urci la volan! Azi, împreună cu colegii parlamentari Robert Cazanciuc, Andronache Gabriel, Cristian Niculescu Țâgârlaș, Ciuca Bogdan, Daniel Fenechiu și alți parlamentari, am depus în procedură de urgență, o inițiativă legislativă care stabilește ca, atunci când este depistată în sânge o substanță psihoactivă, fapta să fie considerată infracțiune. Această modificare va elimina discuții legate de aptitudinea de a influența condusul unui autovehicul pe care o expertiză ulterioară ar trebui să o evidențieze. Ai consumat, stai acasă, nu pui în pericol viața altora”(12). Trebuie remarcat că mesajul este al unui senator din Parlamentul României care, anterior, a ocupat şi alte demnități publice, iar mesajul citat este însoțit de imaginea unei propuneri legislative în acest sens (Legea nr. 286 din 2009 privind modificarea Codului penal). Ca răspuns la acest mesaj vine şi postarea unui medic psihiatru, Vlad Stroescu, pe aceeaşi rețea de socializare şi la aceeaşi dată: „«Ai consumat, stai acasă», ne spune doamna Alina Gorghiu, à propos de inițiativa senatorială fulgerătoare de a propune ca test pozitiv la substanță psihoactivă = pușcărie. În același spirit, eu aș propune o inițiativă legislativă prin care oamenii cu hipertensiune să fie numiți «consumatori de betablocante», diabeticii – «consumatori de insulină» etc. Să consumați, domnule Cutărescu, cremă de hemoroizi de trei ori pe zi, o să le recomandăm pacienților noștri. Ce-o fi așa de greu de înțeles că abuzul de droguri și folosirea unor medicamente prescrise sunt două lucruri complet diferite, ca riscuri, responsabilitate, răspuns social, legalitate? Un om cu o tulburare depresivă e posibil să trebuiască să ia zilnic, pe termen foarte lung, medicamente «psihoactive». E posibil ca un asemenea om să nu mai poată conduce – ceea ce e foarte improbabil, pentru că un medic bun va schimba tratamentul până când găsește unul care îl lasă pe om să revină la viață, că asta înseamnă să te vindeci de depresie. Dar să zicem că nu reușește și că omul nostru nu va avea încotro, va urma un tratament năucitor de cap de-a lungul anilor. În acest caz, însuși medicul e dator să îi explice omului că nu mai poate conduce, sau chiar să îl trimită pentru evaluare către un serviciu medico-psihologic competent în transporturi. Există deja legi pentru această situație. În schimb, e posibil să mai avem o lege care să interzică din start tuturor oamenilor acestora, fără nicio evaluare, să mai conducă. De ce nu, să-i handicapăm și mai tare. Pentru că pacientul nu e pacient, e consumator. Și consumatorii au voie doar în casă sau la pușcărie. Sau doar la pușcărie. Sau nicăieri: să ne facem că nu există, ca și până acum”(13). Reacții publice au existat din partea diverselor părți ale societății: de la organizații civice, care au îndemnat la semnarea unei petiții, la profesionişti şi asociații ale acestora. Mesajele publice pot fi supuse unor analize de conținut printr-o varietate de chei, de la ştiințele comunicării la analizele de conținut ale ştiințelor sociale.
Obiective
Articolul urmăreşte o analiză critică a datelor existente în literatură privind punctele esențiale care ar contribui la conturarea unor politici publice coerente şi obiective cu privire la reglementarea conducerii de autovehicule în prezența medicației psihoactive, cu implicații sociale secundare cât mai reduse. Scopul lucrării urmăreşte conturarea unei imagini de ansamblu, de a identifica tendințe şi de a orienta către lacunele existente în abordările politicilor publice autohtone cu privire la conducerea autovehiculelor sub influența medicației psihoactive.
Materiale şi metodă
Am realizat o interogare a două baze de date (Scopus şi Google Scholar) în funcție de cuvântul-cheie „medicamente psihotrope” (şi derivate ale acestui termen) în raport cu reperele esențiale ale problemei cercetate: clasificarea acestui tip de medicație, diferențele între tipurile de consum, influențarea capacității de a conduce autovehicule, categorii de pacienți cu îmbunătățiri ale abilităților în prezența acestor tratamente, efecte sociale ale narațiunilor publice, efectele normelor incriminatorii, responsabilitatea socială a decidenților şi profesioniştilor, modul de evaluare practică a abilităților cognitive, motorii şi de reacție.
Metoda de cercetare a presupus realizarea unei revizii de tip narativ; selecția lucrărilor s-a bazat pe analiza de conținut în raport cu temele descrise anterior. Au fost selectate şi incluse în analiza de tip calitativ 83 de lucrări ştiințifice; aproximativ jumătate dintre acestea sunt revizuiri sistematice, sinteze sau analize pe categorii de pacienți. Toate lucrările incluse se regăsesc în secțiunea de referințe.
Rezultate şi discuție
1. Clasificarea utilizării de către indivizi a substanțelor şi medicamentelor psihotrope
Clasificarea substanțelor psihotrope și a medicamentelor este o sarcină complexă ce implică clasificarea acestor agenți în funcție de proprietățile lor farmacologice, utilizările terapeutice și condițiile pentru care sunt prescrise. Medicamentele psihotrope sunt clasificate în primul rând în mai multe categorii, inclusiv antidepresive, antipsihotice, anxiolitice, stabilizatoare de dispoziție și stimulente, fiecare având scopuri terapeutice distincte. De exemplu, antidepresivele sunt utilizate în principal pentru a trata tulburările depresive, în timp ce antipsihoticele sunt prescrise pentru afecțiuni precum schizofrenia și tulburarea bipolară(14,15).
Antidepresivele pot fi împărțite în continuare în subcategorii, cum ar fi inhibitori selectivi ai recaptării serotoninei (SSRI), inhibitori ai recaptării serotoninei şi norepinefrinei (SNRI) și antidepresive triciclice (TCA), fiecare cu diferite mecanisme de acțiune și profiluri de efecte secundare(16). Antipsihoticele sunt clasificate, în mod similar, în agenți tipici și atipici, aceștia din urmă fiind în general asociați cu un risc mai scăzut de efecte secundare extrapiramidale(17). Anxioliticele, care includ benzodiazepinele, sunt de obicei prescrise pentru tulburările de anxietate și sunt cunoscute pentru efectele lor sedative(15,16).
Pe lângă aceste clasificări primare, medicamentele psihotrope pot fi, de asemenea, clasificate în funcție de tiparele lor de utilizare și de populațiile pe care le deservesc. De exemplu, studiile au arătat că prevalența consumului de medicamente psihotrope variază semnificativ în funcție de diferite categorii demografice, inclusiv vârsta și starea de sănătate mintală. În populațiile pediatrice, de exemplu, utilizarea stimulentelor pentru tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD) este predominantă, în timp ce la adulții în vârstă, utilizarea de antidepresive și antipsihotice este mai frecventă, din cauza ratelor mai mari de depresie și demență(18,19).
Mai mult decât atât, clasificarea substanțelor psihotrope se extinde dincolo de medicamentele prescrise pentru a include substanțele recreative și fără prescripție medicală. Analize recente au clasificat aceste substanțe în grupuri precum psihedelicele, canabinoidele și GABA-ergicele, reflectând gama variată de substanțe pe care indivizii le pot folosi pentru efecte psihoactive(20). Această clasificare este crucială pentru înțelegerea riscurilor și beneficiilor potențiale asociate diferitelor substanțe, în special în contextul abuzului de substanțe și al tratamentului de sănătate mintală(21).
Clasificarea medicamentelor psihotrope ia în considerare și efectele secundare ale acestora, dar și potențialul de utilizare abuzivă. De exemplu, utilizarea benzodiazepinelor și a anumitor antidepresive a fost legată de riscuri crescute de cădere și alte efecte adverse, în special la populațiile mai în vârstă(22,15). Acest lucru evidențiază importanța unor practici de prescriere și monitorizare atentă, în special în populațiile vulnerabile(23). Clasificarea substanțelor și medicamentelor psihotrope are mai multe aspecte, cuprinzând diferite categorii bazate pe acțiunea farmacologică, utilizarea terapeutică, considerente demografice și riscuri potențiale. Această abordare cuprinzătoare este esențială pentru practica clinică eficientă și pentru abordarea nevoilor complexe ale persoanelor care necesită tratament psihotrop.
2. Diferențele dintre tipurile de consum de medicamente şi substanțe psihoactive (terapeutic, recreațional sau abuziv)
Distincțiile dintre consumul terapeutic, recreațional și abuziv de droguri și substanțe psihotrope sunt esențiale pentru înțelegerea implicațiilor acestora asupra sănătății și societății. Utilizarea terapeutică se referă la administrarea de medicamente în scop medical, având ca obiectiv atenuarea simptomelor sau tratarea stărilor sub supravegherea profesioniştilor din sfera psihiatriei. În schimb, utilizarea recreativă presupune consumul de substanțe pentru distracție sau pentru a îmbunătăți experiențele individuale, adesea în medii sociale. Însă utilizarea abuzivă se caracterizează prin consumul compulsiv de substanțe, ducând la consecințe negative pentru individ și societate.
Utilizarea terapeutică a substanțelor psihotrope este, de obicei, reglementată și prescrisă de profesioniștii din domeniul sănătății. De exemplu, medicamente precum metilfenidatul sunt folosite pentru a trata ADHD, unde efectele lor terapeutice sunt obținute prin doze controlate care promovează nivelurile de dopamină necesare unei stări de echilibru, reducând la minimum potențialul de abuz(24). Această titrare atentă contrastează puternic cu utilizarea recreativă, în care indivizii consumă adesea droguri în medii necontrolate, ceea ce duce la efecte imprevizibile și la riscuri crescute pentru o serie de reacții adverse(25). Utilizarea terapeutică este, în general, asociată cu rezultate pozitive asupra sănătății, în timp ce utilizarea recreativă poate duce la complicații sociale și pentru sănătate, în special atunci când substanțele sunt utilizate în exces sau inadecvat(26).
Consumul de droguri recreațional este adesea motivat de dorința de plăcere sau de integrare socială. Studiile indică faptul că substanțe precum MDMA (3-metoxi-4,5-metilenedioxiamfetamină) sunt utilizate frecvent în contexte sociale, sporind experiențele la petreceri sau reuniuni(27). Cu toate acestea, consumul poate conduce la o pantă alunecoasă către abuz, în special atunci când indivizii încep să se bazeze pe substanțe pentru a face față anxietății sociale sau suferinței emoționale(28). Limita dintre utilizarea recreativă și cea abuzivă poate deveni estompată, mai ales atunci când substanțele sunt consumate în cantități mai mari sau mai frecvent decât se dorește(29). De exemplu, utilizarea recreațională a ketaminei, deși inițial a fost destinată efectelor sale disociative, se poate transforma în abuz, deoarece utilizatorii încearcă să-și prelungească experiențele prin doze crescute(30).
Consumul abuziv de droguri, pe de altă parte, este marcat de un model de consum care duce la deficiențe semnificative sau stres. Acesta include utilizarea greșită a medicamentelor prescrise, cum ar fi benzodiazepinele, care poate duce la dependență și la consecințe grave asupra sănătății(31). Abuzul de substanțe psihoactive se corelează adesea cu diverse probleme sociale, inclusiv lipsa de adăpost și violența, așa cum reiese din studiile ce evidențiază vulnerabilitatea anumitor populații la efectele nocive legate de substanțe(32). Mai mult, mecanismele neurobiologice care stau la baza abuzului de droguri dezvăluie că substanțele pot deturna căile de recompensă ale creierului, conducând la comportamente compulsive greu de controlat(33).
În timp ce utilizarea terapeutică a medicamentelor are ca scop îmbunătățirea rezultatelor sănătății sub supraveghere medicală, utilizarea recreativă urmărește plăcerea și conexiunea socială, ceea ce uneori poate duce la abuz. Tranziția de la consumul recreațional la consumul abuziv este adesea facilitată de contextele sociale și vulnerabilitățile individuale, subliniind necesitatea unor strategii de conștientizare și intervenție pentru a atenua riscurile asociate consumului de substanțe. Observarea aspectelor sociale, evaluările multidisciplinare şi obiective pot lămuri tipul de consum al unui individ şi evită deciziile unilaterale prin aplicarea strictă a unor norme juridice, sub presiunea controlului social formal.
3. Influențarea capacității de a conduce autovehicule ca urmare a consumului de medicamente psihoactive sau psihotrope
Capacitatea de a conduce este influențată semnificativ de consumul de droguri psihoactive sau psihotrope, care pot afecta funcțiile cognitive și abilitățile psihomotorii esențiale pentru conducerea în siguranță. Cercetările au arătat în mod constant că diferite clase de medicamente psihotrope, inclusiv antidepresive, anxiolitice și sedative, pot duce la creșterea riscului de accident și la scăderea performanței de conducere. Un studiu caz-control din Țările de Jos a evidențiat că medicamentele psihotrope reprezintă un pericol considerabil pentru siguranța traficului, în special în rândul utilizatorilor neexperimentați și al unor grupuri demografice specifice, cum ar fi femeile tinere(34). Acest lucru se aliniază cu constatările ce indică o tendință generală în care medicamentele psihotrope sunt asociate cu rate mai mari de accidente rutiere din cauza efectelor lor sedative(35).
Mecanismele prin care aceste medicamente afectează abilitățile de conducere sunt multiple. Studiile au demonstrat că medicamente precum mirtazapina și trazodona pot afecta performanța de conducere prin proprietățile lor sedative, ducând la timpi de reacție mai lenți și la diminuarea funcției cognitive(36,37). În plus, efectele adverse ale medicamentelor psihotrope asupra performanței de a conduce autovehicule pot varia în funcție de momentul administrării și de doză, efectele acute fiind mai pronunțate la scurt timp după administrarea medicamentului(38,39). Toleranța la unele efecte se poate dezvolta odată cu utilizarea continuă, potențial atenuând deteriorarea în timp, deși acest lucru nu este universal aplicabil tuturor medicamentelor sau persoanelor(39).
Studii specifice au arătat că efectele reziduale ale anumitor medicamente psihotrope, cum ar fi zopiclona, pot afecta semnificativ performanța de a conduce chiar și la câteva ore după administrare, comparabil cu o concentrație de alcool în sânge între 0,5 și 0,8 mg/ml(40,41). În plus, impactul polipragmaziei, în special în rândul adulților în vârstă, a fost legat de riscuri crescute de conducere cu deficiențe din cauza efectelor cumulative ale mai multor agenți psihotropi(42,43).
Ghidurile pentru evaluarea efectelor medicamentelor psihotrope asupra performanței de a conduce au evoluat, subliniind necesitatea unor evaluări cuprinzătoare care să ia în considerare atât măsuri subiective, cât și obiective ale deficienței(37,39). Organizația Mondială a Sănătății a avertizat, de asemenea, că atât medicamentele eliberate pe bază de rețetă, cât și cele ilegale pot crește riscul de deficiență de conducere, subliniind importanța educației și consilierii adecvate a pacientului cu privire la riscurile asociate cu utilizarea medicamentelor psihotrope(6,44).
Utilizarea medicamentelor psihoactive sau psihotrope poate afecta grav capacitatea de a conduce, ceea ce duce la creșterea riscului de accidente. Această afectare este influențată de tipul de medicament, doza, momentul administrării și factorii individuali ai pacientului. Monitorizarea și educarea continuă cu privire la efectele acestor medicamente sunt cruciale pentru asigurarea siguranței rutiere; o abordare rațională a reglementărilor devine din ce în ce mai necesară.
4. Categorii de pacienți la care medicația psihoactivă le îmbunătățeşte capacitatea de a conduce autovehicule
Relația dintre medicația psihoactivă și capacitatea de a conduce este complexă și variază semnificativ între diferitele populații de pacienți. Anumite categorii de pacienți pot experimenta îmbunătățiri ale capacității lor de conducere atunci când folosesc medicamente psihoactive specifice, în special în circumstanțe controlate.
Un grup notabil este reprezentat de indivizii cărora li se prescriu doze mici de stimulente, cum ar fi amfetaminele, pentru afecțiuni precum tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD). Cercetările indică faptul că aceste medicamente pot îmbunătăți abilitățile psihomotorii, care sunt esențiale pentru conducere, în special la persoanele obosite(45). Se evidențiază faptul că, în timp ce dozele mici de amfetamine pot îmbunătăți performanța la conducere, utilizatorii cronici la doze mai mari demonstrează adesea o conformare mai slabă cu reglementările de circulație, ceea ce sugerează că beneficiile depind de context și s-ar putea să nu se aplice universal tuturor utilizatorilor(45).
Mai mult, dezvoltarea toleranței la efectele medicamentelor psihoactive poate juca, de asemenea, un rol în siguranța conducerii. Utilizatorii pe termen lung ai anumitor medicamente psihoactive se pot adapta la efectele acestora, reducând potențial riscurile asociate cu conducerea autovehiculelor(46). Acest fenomen sugerează că pacienții care au primit doze stabile de anumite medicamente pentru perioade îndelungate pot să nu experimenteze același nivel de afectare ca noii utilizatori, în special în contextul afecțiunilor cronice care necesită tratament continuu.
Anumiți pacienți, cum ar fi adulții în vârstă, pot beneficia și de medicamentele psihoactive în anumite condiții. De exemplu, șoferii în vârstă care iau medicamente pentru anxietate sau depresie pot descoperi că aceste tratamente îmbunătățesc starea mintală generală, potențial îmbunătățind capacitatea lor de a conduce, în comparație cu afecțiunile netratate(47). Cu toate acestea, este esențial să reținem că riscul de afectare rămâne semnificativ, iar furnizorii de asistență medicală trebuie să evalueze cu atenție caracterul adecvat al acestor medicamente pentru conducerea autovehiculelor(1).
În schimb, utilizarea anumitor medicamente psihoactive, în special sedative și opioide, a fost asociată cu riscuri crescute de accidente de circulație. Există surse care subliniază faptul că medicamentele psihotrope pot prezenta pericole considerabile pentru utilizatorii neexperimentați, în special persoanele mai tinere și femeile(34). Acest lucru evidențiază necesitatea ca furnizorii de asistență medicală să consilieze pacienții cu privire la riscurile asociate cu anumite medicamente în privința conducerii autovehiculelor(48).
Există categorii de pacienți la care medicamentele psihoactive le pot îmbunătăți capacitatea de a conduce, în special în circumstanțe controlate și cu doze adecvate, iar impactul general al acestor medicamente asupra siguranței la conducere rămâne o preocupare critică. Monitorizarea continuă și educarea pacienților sunt esențiale pentru a atenua riscurile asociate consumului de medicamente psihoactive și conducerii vehiculelor.
5. Potențialele efecte sociale ale narațiunilor publice ale politicienilor privind interzicerea dreptului de a conduce autovehicule în contextul utilizării medicației psihoactive prescrise corect
Interzicerea dreptului de a conduce autovehicule în cazul persoanelor care utilizează medicamente psihoactive prescrise corect este o problemă complexă ce poate avea efecte sociale semnificative. Narațiunile publice ale politicienilor cu privire la această interdicție pot influența percepțiile societății, practicile de asistență medicală și comportamentul persoanelor care se bazează pe astfel de medicamente din motive medicale legitime.
În primul rând, discursul public în jurul interzicerii conducerii vehiculelor în timpul tratamentului cu medicamente psihoactive poate duce la o stigmatizare sporită împotriva persoanelor care folosesc aceste medicamente. Cercetările indică faptul că substanțele psihoactive, inclusiv benzodiazepinele și alte sedative, pot afecta abilitățile de conducere; politicienii care consideră aceste medicamente ca fiind în mod inerent periculoase pot exacerba temerile societății, ducând la discriminarea celor care au nevoie de aceste medicamente pentru sănătatea mintală sau afecțiunile cronice. Acest stigmat poate descuraja persoanele să caute tratamentul medical necesar sau să adere la regimurile prescrise din cauza fricii de a-și pierde privilegiile legate de şofat sau de a fi judecați de colegii şi apropiații lor(48).
Mai mult, narațiunile promovate de politicieni pot modela politicile de sănătate publică și practicile furnizorilor de asistență medicală. De exemplu, profesioniștii din domeniul sănătății sunt adesea îndemnați să ofere avertismente clare cu privire la riscurile asociate cu şofatul în timp ce iau medicamente psihoactive(49,50). Dacă politicienii subliniază pericolele fără a recunoaște necesitatea acestor medicamente pentru mulți pacienți, poate conduce la practici de prescriere prea precaute. Acest lucru ar putea duce la tratarea insuficientă a pacienților pentru afecțiunile lor, deoarece aceștia pot fi descurajați să folosească medicamente eficiente din cauza fricii de repercusiuni legate de conducerea autovehiculelor(51).
În plus, interzicerea conducerii poate avea implicații practice pentru viața de zi cu zi a indivizilor, afectând capacitatea acestora de a lucra, de a socializa și de a-și menține independența. Pentru mulți pacienți, în special cei din zonele rurale sau cu opțiuni limitate de transport public, incapacitatea de a conduce poate duce la izolare socială și la scăderea calității vieții(50). Narațiunile politicienilor care nu iau în considerare acești factori pot neglija implicațiile sociale mai largi ale unor astfel de interdicții, conducând la politici care nu echilibrează în mod adecvat siguranța publică cu drepturile și nevoile individuale.
Potențialul de creștere a siguranței rutiere trebuie cântărit în raport cu costurile sociale ale interdicției. Deși este esențial să se abordeze riscurile asociate cu conducerea sub influența medicamentelor psihoactive, o abordare nuanțată care include campanii de educație și conștientizare poate fi mai eficientă decât interdicțiile directe. Potrivit unor dovezi, campaniile de sănătate publică care se concentrează pe conștientizarea riscurilor și pe utilizarea responsabilă a medicamentelor pot duce la comportamente de conducere mai sigure, fără a-i stigmatiza pe cei care necesită medicamente psihoactive(52).
Efectele sociale ale narațiunilor publice ale politicienilor cu privire la interzicerea conducerii de autovehicule pentru persoanele care utilizează medicamente psihoactive prescrise sunt multiple şi nu ar trebui ignorate; o responsabilitate reală a oamenilor politici devine din ce în ce mai necesară. Aceste narațiuni pot stimula stigmatizarea, pot influența practicile de asistență medicală și pot avea un impact asupra vieții de zi cu zi a persoanelor care depind de astfel de medicamente. O abordare echilibrată, care recunoaște atât riscurile, cât și nevoile pacienților, este esențială pentru dezvoltarea unor politici publice eficiente care promovează siguranța fără a compromite drepturile individuale.
6. Efectele unor prevederi legale stricte ce incriminează penal oamenii care conduc autovehicule pe durata unor tratamente cu medicamente psihoactive prescrise corect
Implementarea unor prevederi legale stricte care sancționează persoanele pentru şofat în timp ce urmează un tratament cu medicamente psihoactive prescrise corect ar putea avea efecte multiple asupra sănătății publice, siguranței rutiere și peisajului juridic. Consecințele potențiale ale unor astfel de reglementări pot fi analizate prin diverse lentile, inclusiv impactul asupra siguranței traficului, comportamentului pacienților și al furnizorilor de asistență medicală și implicațiile mai largi pentru politica referitoare la droguri.
Dovezile sugerează că medicamentele psihoactive pot afecta semnificativ abilitățile de conducere, ceea ce poate duce la un risc crescut de accidente de circulație. De exemplu, benzodiazepinele și opioidele pot afecta negativ performanța psihomotorie, crescând astfel probabilitatea accidentelor(53). O analiză sistematică observă cum consumul acut de canabis este legat de un risc crescut de coliziuni cu autovehicule(54). Aceste constatări subliniază rațiunea din spatele prevederilor legale stricte care vizează atenuarea riscurilor asociate cu conducerea sub influența drogurilor psihoactive; o astfel de viziune nu trebuie să rămână solitară, fără a observa alte aspecte sau fără a consulta specialiştii şi opinia publică.
Aplicarea unor astfel de măsuri legale poate duce, de asemenea, la consecințe nedorite. De exemplu, pacienții pot deveni reticenți în a adera la regimurile lor de tratament prescrise din cauza fricii de repercusiuni legale. Această îngrijorare este evaluată în studii calitative; în astfel de cercetări, participanții și-au exprimat îngrijorarea cu privire la ramificațiile legale ale conducerii autovehiculului în timpul consumului de canabis medicinal, în ciuda eficacității acestuia pentru gestionarea durerii(55). Această reținere ar putea duce la nerespectarea tratamentelor necesare, la o potențială exacerbare a problemelor de sănătate și la creșterea riscului de accidente din cauza condițiilor netratate(56). În plus, furnizorii de asistență medicală se pot simți presați să limiteze prescripțiile de medicamente psihoactive, ceea ce ar putea împiedica îngrijirea eficientă a pacientului și ar putea duce la dependența de alternative mai puțin eficiente sau chiar mai periculoase(57). Mai mult, peisajul legal din jurul drogurilor psihoactive este complex și variază semnificativ de la o jurisdicție la alta. Se subliniază necesitatea unei comunicări clare cu privire la riscurile asociate conducerii sub influența medicamentelor prescrise(58). Acest lucru sugerează că, pe lângă măsurile punitive, ar trebui să se pună accent pe educație și consiliere atât pentru pacienți, cât și pentru furnizorii de asistență medicală, pentru a asigura luarea deciziilor în cunoștință de cauză cu privire la opțiunile de tratament și siguranța şofatului(49).
Trebuie luat în considerare potențialul de părtiniri sistemice în aplicarea acestor tipuri de legi; regăsim opinii ale unor experți care își exprimă îngrijorarea cu privire la impactul disproporționat al sancțiunilor stricte asupra grupurilor marginalizate, care ar putea duce la o discriminare sistemică în cadrul legal(59). Acest lucru evidențiază importanța asigurării faptului că prevederile legale sunt aplicate în mod echitabil și nu afectează în mod disproporționat populațiile vulnerabile. În timp ce prevederile legale stricte care vizează sancționarea persoanelor care conduc autovehicule în timp ce folosesc droguri psihoactive prescrise pot spori siguranța rutieră, ele implică și riscul de a descuraja tratamentul medical necesar și de a favoriza inechitățile în aplicarea legii. O abordare echilibrată care include educație, comunicare clară și aplicare echitabilă este esențială pentru a maximiza siguranța publică, asigurându-ne în același timp că pacienții primesc îngrijiri adecvate.
7. Responsabilitatea socială a politicienilor şi a profesioniştilor în sănătate mintală cu privire la legislația care reglementează conducerea autovehiculelor
Responsabilitatea socială a politicienilor în reglementarea conducerii în timp ce se administrează medicamente psihotrope corect prescrise este o problemă cu mai multe fațete ce împletește sănătatea publică, siguranța și considerentele etice. Pe măsură ce utilizarea medicamentelor psihotrope a crescut semnificativ, în unele țări, precum Australia, implicațiile pentru siguranța publică, în special în contextele de conducere a autovehiculelor, au devenit din ce în ce mai profund analizate(60). Creșterea prescripțiilor de medicamente psihotrope, inclusiv antidepresive și antipsihotice, ridică îngrijorări cu privire la efectele lor potențiale asupra funcțiilor cognitive și motorii, care sunt esențiale pentru conducerea în siguranță(61).
Politicienii au datoria să se asigure că reglementările referitoare la medicamentele psihotrope sunt bazate pe dovezi solide cu privire la efectele acestora asupra capacităților de conducere. Lipsa unor studii cuprinzătoare privind siguranța și eficacitatea acestor medicamente, în special în scenariile din lumea reală, cum ar fi conducerea autovehiculelor, reprezintă o provocare pentru factorii de decizie(62). De exemplu, potențialul de reacții și interacțiuni adverse la medicamente, în special în populațiile vulnerabile, cum ar fi persoanele în vârstă sau cele cu afecțiuni preexistente, necesită o luare în considerare atentă în cadrele legislative(63). În plus, problema polipragmaziei, în care mai multe medicamente psihotrope sunt prescrise concomitent, complică și mai mult evaluarea riscului cu ocazia conducerii de autovehicule(64).
În plus, atitudinile publice față de medicamentele psihotrope pot influența acțiunile politice și măsurile de reglementare. Cercetările indică faptul că, deși a existat o îmbunătățire treptată a acceptării de către public a medicamentelor psihotrope, rămâne un scepticism semnificativ, în special în ceea ce privește efectele secundare ale acestora și teama de a pierde controlul(65,66). Politicienii trebuie să navigheze între aceste percepții publice în timp ce pledează pentru politici care acordă prioritate siguranței fără a stigmatiza tratamentul pentru sănătatea mintală. Acest lucru necesită o abordare echilibrată care să includă educația publică cu privire la utilizarea responsabilă a medicamentelor psihotrope și implicațiile acestora pentru activități precum conducerea autovehiculelor(67,68).
Rolul furnizorilor de asistență medicală, inclusiv al farmaciștilor, este crucial în monitorizarea adecvării prescripțiilor psihotrope și în consilierea pacienților cu privire la efectele lor potențiale asupra conducerii auto(69). Factorii politici ar trebui să ia în considerare integrarea profesioniștilor din domeniul sănătății în cadrul de reglementare pentru a se asigura că pacienții primesc îndrumări adecvate cu privire la riscurile asociate cu conducerea vehiculelor în timp ce iau aceste medicamente. Această abordare de colaborare poate spori eficacitatea reglementărilor și poate promova practici de şofat mai sigure în rândul persoanelor care utilizează medicamente psihotrope. Responsabilitatea socială a politicienilor în reglementarea conducerii în timpul tratamentului cu medicamente psihotrope prescrise corect cuprinde nevoia de politici bazate pe dovezi, educație publică și colaborare cu furnizorii de servicii medicale. Prin abordarea acestor aspecte, politicienii pot contribui la un mediu de conducere mai sigur, sprijinind în același timp nevoile de sănătate mintală ale populației.
Responsabilitatea socială a profesioniștilor din domeniul sănătății mintale în reglementarea conducerii autovehiculelor este o problemă cu dimensiuni multiple care intersectează considerentele etice, practica clinică și siguranța publică. Profesioniștii din domeniul sănătății mintale trebuie să aibă în vedere, din ce în ce mai mult, complexitatea managementului medicamentelor, luând în considerare impactul potențial asupra capacităților de conducere, în special la pacienții cu afecțiuni de sănătate mintală.
În primul rând, este esențial să recunoaștem că medicamentele psihotrope pot afecta semnificativ funcțiile cognitive și motorii, care sunt esențiale pentru conducerea în siguranță. Cercetările indică faptul că multe medicamente psihotrope, inclusiv antipsihoticele și antidepresivele, pot afecta abilitățile psihomotorii și funcțiile cognitive, ceea ce duce la riscuri crescute de accidente(70,71). Profesioniștii din domeniul sănătății mintale au datoria de a evalua aceste riscuri atunci când prescriu astfel de medicamente, în special la pacienții care conduc. Această responsabilitate este agravată de faptul că mulți pacienți ar putea să nu înțeleagă pe deplin implicațiile medicamentelor lor asupra capacității de a conduce(72). Prin urmare, profesioniștii din domeniul sănătății mintale trebuie să ofere o educație cuprinzătoare despre potențialele efecte secundare ale medicamentelor și implicațiile acestora pentru siguranța la conducere.
Mai mult decât atât, considerentele etice legate de consimțământul informat sunt primordiale. Pacienții trebuie să fie informați în mod adecvat despre riscurile asociate cu medicamentele lor, inclusiv despre potențialul de a conduce cu deficiențe. Acest lucru este crucial, în special la populațiile cu dizabilități intelectuale sau alte deficiențe cognitive, unde înțelegerea acestor riscuri poate fi limitată(73,74). Profesioniștii din domeniul sănătății mintale ar trebui să se asigure că pacienții și îngrijitorii lor sunt implicați în discuții despre managementul medicamentelor și siguranța conducerii, încurajând o abordare colaborativă a îngrijirii(75).
Rolul profesioniștilor din domeniul sănătății mintale se extinde dincolo de îngrijirea individuală a pacientului pentru a include susținerea practicilor adecvate de prescriere și a măsurilor de reglementare. Există o preocupare din ce în ce mai mare cu privire la supra-prescrierea medicamentelor psihotrope, adesea fără un diagnostic psihiatric clar(76,77). Această practică nu numai că ridică întrebări etice, dar prezintă și riscuri pentru siguranța publică, deoarece persoanele pot conduce sub influența medicamentelor care le afectează capacitatea de a conduce un vehicul în siguranță. Profesioniștii din domeniul sănătății mintale ar trebui să pledeze pentru politici ce promovează prescrierea responsabilă și revizuirea periodică a medicamentelor pentru a se asigura că pacienții primesc cel mai adecvat tratament(78,79,80).
Profesioniștii din domeniul sănătății mintale au o responsabilitate socială semnificativă în reglementarea conducerii autovehiculelor în cazul persoanelor care au prescrise medicamente psihotrope. Această responsabilitate include evaluarea efectelor medicamentelor asupra capacităților de conducere, asigurarea consimțământului informat și susținerea practicilor etice de prescriere. Prin abordarea acestor probleme, profesioniștii din domeniul sănătății mintale pot contribui atât la siguranța individuală a pacientului, cât și la rezultate mai bune în domeniul sănătății publice.
8. Evaluarea practică a abilităților cognitive, motorii şi de reacție necesare conducerii autovehiculelor în prezența medicamentelor psihotrope
Evaluarea abilităților cognitive, motorii și de reacție necesare şofatului în prezența medicamentelor psihotrope este o provocare cu mai multe aspecte care necesită o abordare structurată; deciziile bazate doar pe o evaluare clinică sumară sau cele care iau în considerare doar măsurători calitative, de tip on/off, ale prezenței unor substanțe în sânge sau în aerul expirat sunt ușor de contestat în spațiul social şi generatoare de neîncredere. Metodele de evaluare trebuie să țină cont de efectele diverse ale diferitelor medicamente psihotrope asupra performanței de conducere, precum și de caracteristicile individuale ale șoferilor.
O analiză sistematică indică faptul că aproximativ 16% dintre pacienții cu depresie majoră și 17% dintre pacienții bipolari prezintă o afectare severă a abilităților psihomotorii relevante pentru conducere atunci când sunt tratați cu antidepresive sau stabilizatori ai dispoziției(81). Acest lucru subliniază importanța evaluării performanței de conducere la pacienții care urmează astfel de tratamente, dar nu poate constitui o justificare obiectivă pentru o reglementare universală de incriminare. Analiza sugerează că antidepresivele moderne, în special SSRI, pot avea un impact negativ mai mic asupra abilităților de conducere în comparație cu antidepresivele triciclice (TCA) mai vechi(81). De aici putem să avem o perspectivă asupra evoluției în timp a reglementărilor care trebuie să se pună în acord cu evoluția ştiințifică şi cu moleculele nou introduse în practica clinică.
În Japonia s-au dezvoltat linii directoare pentru evaluarea efectelor medicamentelor psihotrope asupra performanței de conducere, susținând o abordare pe niveluri a evaluării. Această abordare include atât studii nonclinice, cât și clinice, pentru a evalua cuprinzător impactul medicamentelor asupra abilităților de conducere(39,44). Recomandările specifică utilizarea testelor neuropsihologice și a studiilor farmacodinamice pentru a evalua funcțiile cognitive și motorii care sunt esențiale pentru conducerea în siguranță(44). Această metodologie structurată permite o înțelegere mai nuanțată a modului în care anumite medicamente afectează capacitățile de conducere. Abordările vehiculate în spațiul public autohton par lipsite de consistență şi chiar arbitrare dacă ne raportăm la datele obiective, ştiințifice.
Rolul autoevaluării în abilitățile de conducere este unul semnificativ, dar total absent în spațiul nostru social. În literatură putem identifica dovezi care subliniază faptul că abilitățile de autoreglare de ordin superior sunt cruciale pentru identificarea cerințelor sarcinilor și luarea unor decizii informate în timpul conducerii autovehiculelor(82). Acest lucru sugerează că evaluările cognitive ar trebui să includă și evaluări ale conștientizării de sine în ceea ce privește capacitatea de a şofa, în special la persoanele care iau medicamente psihotrope.
Implicațiile polipragmaziei, în special la adulții în vârstă, nu pot fi trecute cu vederea. Pacienții în vârstă iau adesea mai multe medicamente psihoactive, ceea ce poate agrava riscurile asociate cu conducerea autovehiculelor(1); interacțiunile cu medicația pentru bolile cronice somatice pot fi considerate un domeniu distinct. Combinația de medicamente precum opioidele, benzodiazepinele și antidepresivele poate afecta semnificativ performanța de conducere, necesitând evaluări amănunțite ale aptitudinii de a conduce(83). Impactul medicamentelor psihotrope asupra funcțiilor cognitive, în special la adulții în vârstă, a fost revizuit sistematic, indicând faptul că anumite combinații de medicamente pot duce la un declin cognitiv crescut, ce afectează direct abilitățile de conducere(84). Acest lucru evidențiază necesitatea monitorizării și evaluării continue a abilităților de conducere la pacienții cu astfel de regimuri de medicamente; evaluarea trebuie adaptată în funcție de contextul individual al pacientului sau diferențiat pe anumite categorii de pacienți.
În termeni practici, evaluările terapiei ocupaționale pot juca un rol vital în evaluarea aptitudinii de conducere. Instrumente precum bateria OT-DORA pot fi utilizate în a monitoriza șoferii pentru eventualele deficiențe și a determina gradul de pregătire pentru testarea în mediul rutier real(85). Aceste evaluări pot include teste standardizate care evaluează abilitățile cognitive, motorii și perceptuale esențiale pentru conducerea în siguranță. Evaluarea pacienților ar trebui să fie un continuum pe parcursul urmării unui tratament (mai cu seamă în cazul celor cronice) şi nu doar o decizie arbitrară care retrage un drept în prezența unei anumite substanțe sau a unei scheme terapeutice.
Este necesar ca evaluarea abilităților cognitive, motorii și de reacție necesare conducerii de autovehicule în prezența medicamentelor psihotrope să fie cuprinzătoare și multidimensională; ar trebui să integreze ghiduri clinice, teste neuropsihologice, autoevaluare și evaluări de terapie ocupațională pentru a se asigura că indivizii sunt apți să conducă în siguranță. Totodată, ar permite menținerea unui drept pentru anumite categorii de pacienți, cu roluri şi beneficii sociale de necontestat.
Concluzii
Literatura de specialitate din sfera psihiatriei vine să confirme complexitatea clasificării substanțelor psihoactive; din abordarea prin intermediul modelului biomedical, va trebui să reținem varietatea de molecule utilizate, tipurile şi gravitatea bolilor cărora se adresează şi interacțiunile tratamentelor cu restul condițiilor medicale ale pacienților. Tipurile de consum al substanțelor psihoactive modifică abordarea medicală, dar ne conduc şi la observarea unor determinanți sociali ai bolilor diferiți. Toate aceste date nu pot fi ignorate în conturarea politicilor publice referitoare la dreptul de a conduce autovehicule în prezența unor astfel de terapii.
Perspectiva medicală confirmă riscurile ce apar în cazul şoferilor care se află sub influența medicației psihoactive; însă este rațional să existe nuanțări care vin tocmai din profilul farmacologic al acestui tip de medicație. Aspecte ce țin de durata unei terapii (cronice sau nou instituite), de momentul față de administrarea unei doze sau polipragmazia nu pot fi ignorate. Monitorizarea adecvată a terapiilor, educația şi consilierea pacienților sunt aspecte esențiale care pot fi propuse plecând de la caracteristicile individuale ale medicației.
Există dovezi ştiințifice care susțin faptul că, pentru anumite categorii de pacienți (aşa cum sunt cei cu tulburare de atenție), medicația psihoactivă îmbunătățeşte abilitățile legate de şofat. Cunoaşterea profilului socio-demografic al grupului de pacienți care, de fapt, au beneficii directe în situația analizată este una justificată; consilierea adecvată a pacienților trebuie să se raporteze la aceste situații distincte.
Discursurile publice care ignoră datele obiective medicale sunt oarecum simpliste şi orientate doar către utilitarismul reglementărilor; ele pot avea consecințe sociale nefaste. Interzicerea strictă a dreptului de a conduce în prezența medicației psihoactive poate promova stigmatizarea acestor bolnavi, poate descuraja persoanele în a căuta ajutor, poate reduce complianța la tratament, poate promova izolarea socială pentru anumite categorii şi chiar retragerea unor drepturi individuale ale persoanei, ignorând atât aspecte medicale, cât şi unele sociale.
Prevederile legale stricte se pot extinde şi către alte tipuri de terapii prescrise justificat, cum este cazul analgezicelor opioide; limitările impuse ar putea duce la nerespectarea tratamentelor necesare, la potențiala exacerbare a problemelor de sănătate și la creșterea riscului de accidente din cauza condițiilor netratate. Experții în reabilitarea pacienților consumatori de droguri atrag atenția asupra potențialului impact disproporționat al sancțiunilor stricte asupra grupurilor marginalizate. O abordare echilibrată presupune educație, comunicare clară și aplicare echitabilă pentru a maximiza siguranța publică, asigurându-ne în același timp că pacienții primesc îngrijiri adecvate.
Responsabilitatea socială este una distribuită între decidenții politici, profesioniştii în sănătate mintală şi restul furnizorilor de servicii de îngrijire; o cooperare reală şi coerentă între aceştia va putea conduce la reglementări adaptate scenariilor din viața reală, ar modula atitudinile publice, ar promova o legislație eficace şi ar promova, în cele din urmă, un mediu mai sigur pe şosele.
Profesioniştii din domeniul sănătății mintale au un rol esențial în educarea, informarea şi consilierea pacienților, promovând un proces colaborativ. În centrul îngrijirii trebuie poziționat pacientul care necesită instruire în vederea unei autoevaluări continue şi a unei responsabilități legate de condusul autovehiculelor în prezența unor tratamente psihoactive.
Evaluarea practică a abilităților cognitive, motorii şi de reacție necesare conducerii autovehiculelor, în prezența medicamentelor psihotrope, este una complexă și trebuie să fie structurată plecând de la toate datele obiective obținute. Reglementări discreționare de tip on/off față de prezența în corp a unei substanțe sunt departe de a fi susținute de datele ştiințifice. Implicarea pacienților, prin educație şi consiliere, într-un proces de autoevaluare, este susținută în literatură, dar pare puțin prezentă în practica autohtonă.
Autor pentru corespondență: Radu-Mihai Dumitrescu E-mail: dum_mihu@yahoo.com
CONFLICT DE INTERESE: niciunul declarat.
SUPORT FINANCIAR: niciunul declarat.
Acest articol este accesibil online, fără taxă, fiind publicat sub licenţa CC-BY.
Bibliografie
- Gowan J. Medicines and Driving in Older People. J Pharm Pract Res. 2022;52(3):254-262.
- Gomes-Medeiros D, Faria PH, Campos GW de S, Tófoli LF. Política De Drogas E Saúde Coletiva: Diálogos Necessários. Cad Saude Publica. 2019;35(7).
- Ramey DM. The Influence of Early School Punishment and Therapy/Medication on Social Control Experiences During Young Adulthood. Criminology. 2016;54(1):113-141.
- Ramey DM. Recent Developments in School Social Control. Sociol Compass. 2019;14(2).
- Hels T, Lyckegaard A, Simonsen KW, Steentoft A, Bernhoft IM. Risk of Severe Driver Injury by Driving With Psychoactive Substances. Accid Anal Prev. 2013;59:346-356.
- Hetland AJ, Carr DB. Medications and Impaired Driving. Ann Pharmacother. 2014;48(4):494-506.
- Karjalainen K, Haukka J, Lintonen T, Joukamaa M, Lillsunde P. The Use of Psychoactive Prescription Drugs Among DUI Suspects. Drug Alcohol Depend. 2015;155:215-221.
- Yosef T, Getachew D, Bogale B, et al. Psychoactive Substance Use and Its Associated Factors Among Truck Drivers in Ethiopia. Biomed Res Int. 2021;2021(1).
- Girotto E, Mesas AE, Andrade SM, Birolim MM. Psychoactive Substance Use by Truck Drivers: A Systematic Review. Occup Environ Med. 2013;71(1):71-76.
- Abuhammad S, Dalky H. Ethical Implications of Mental Health Stigma: Primary Health Care Providers’ Perspectives. Glob J Health Sci. 2019;11(12):165.
- David A, Toyin A. Rationale and Implications of Psychoactive Substances Use Among Commercial Road Transport Workers in Lokoja, Nigeria. Mediterr J Soc Sci. 2017;8(5-1):143-157.
- Gorghiu A. No Title. https://www.facebook.com. https://www.facebook.com/alinagorghiu. Published 2025.
- Stroescu V. No Title. https://www.facebook.com. https://www.facebook.com/vladbstroescu. Published 2025.
- Kyou Y, Yasui-Furukori N, Hasegawa N, et al. The Characteristics of Discharge Prescriptions Including Pro Re Nata Psychotropic Medications for Patients With Schizophrenia and Major Depressive Disorder From the Survey of the “Effectiveness of Guidelines for Dissemination and Education in Psychiatric”. Ann Gen Psychiatry. 2022;21(1).
- Howland RH. Prescribing Psychotropic Medications for Elderly Patients. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv. 2009;47(11):17-20.
- Hanley GE, Mintzes B. Patterns of Psychotropic Medicine Use in Pregnancy in the United States From 2006 to 2011 Among Women With Private Insurance. BMC Pregnancy Childbirth. 2014;14(1).
- Correll CU, Detraux J, Lepeleire JD, Hert MD. Effects of Antipsychotics, Antidepressants and Mood Stabilizers on Risk for Physical Diseases in People with Schizophrenia, Depression and Bipolar Disorder. World Psychiatry. 2015;14(2):119-136.
- Ward RC. Psychotropic Medication Usage in Pediatric CKD: Reporting From the CKD in Children Cohort. Kidney360. 2024;5(7):967-973.
- Mulders A, Zuidema SU, Leeuwis R, Bor H, Verhey FR, Koopmans RT. Prevalence and Correlates of Psychotropic Drug Use in Dutch Nursing Home Patients With Young‐onset Dementia. Int J Geriatr Psychiatry. 2019;34(8):1185-1193. doi:10.1002/gps.5116.
- Arillotta D, Guirguis A, Corkery J, Scherbaum N, Schifano F. COVID-19 Pandemic Impact on Substance Misuse: A Social Media Listening, Mixed Method Analysis. Brain Sci. 2021;11(7):907.
- Quintana MI, Andreoli SB, Moreira FG, et al. Epidemiology of Psychotropic Drug Use in Rio De Janeiro, Brazil: Gaps in Mental Illness Treatments. PLoS One. 2013;8(5):e62270.
- Stuart AL, Pasco JA, Jacka FN, Berk M, Williams LJ. Falls and Depression in Men: A Population-Based Study. Am J Men S Heal. 2015;12(1):14-18.
- Reneflot A, Kaspersen SL, Hauge LJ, Kalseth J. Use of Prescription Medication Prior to Suicide in Norway. BMC Health Serv Res. 2019;19(1).
- Volkow ND, Swanson JM. Variables That Affect the Clinical Use and Abuse of Methylphenidate in the Treatment of ADHD. Am J Psychiatry. 2003;160(11):1909-1918.
- Mbanga C, Efie DT, Aroke D, Njim T. Prevalence and Predictors of Recreational Drug Use Among Medical and Nursing Students in Cameroon: A Cross Sectional Analysis. BMC Res Notes. 2018;11(1).
- Mamat CF b., Jamshed SQ, Syed TE, et al. The Use of Psychotropic Substances Among Students: The Prevalence, Factor Association, and Abuse. J Pharm Bioallied Sci. 2015;7(3):181.
- Berchtold A. Uses of Psychotropic Drugs by University Students in Switzerland. PLoS One. 2024;19(6):e0305392.
- McCabe SE, West BT, Veliz P, Frank KA, Boyd CJ. Social Contexts of Substance Use Among U.S. High School Seniors: A Multicohort National Study. J Adolesc Heal. 2014;55(6):842-844..
- Garín N, Zurita B, Velasco C, et al. Prevalence and Clinical Impact of Recreational Drug Consumption in People Living With HIV on Treatment: A Cross-Sectional Study. BMJ Open. 2017;7(1):e014105.
- Steyn N. Ketamine: Friend or Foe? J Clin Pathol. 2021;76(9):581.
- Igumnov S, Nenastyeva A, Grinevich E. Problem of ‘Drug Abuse’ in Aging People. Sveikatos Mokslai/Health Sciences in Eastern Europe. 2019;29(4):136-139.
- Kramer CB, Gibran NS, Heimbach DM, Rivara FP, Klein MB. Assault and Substance Abuse Characterize Burn Injuries in Homeless Patients. J Burn Care Res. 2008;29(3):461-467.
- McCann UD, Lowe KA, Ricaurte GA. REVIEW: Long-Lasting Effects of Recreational Drugs of Abuse on the Central Nervous System. Neurosci. 1997;3(6):399-411.
- Ravera S, van Rein N, de Gier JJ, de Jong-van den Berg LT. Road Traffic Accidents and Psychotropic Medication Use in the Netherlands: A Case–control Study. Br J Clin Pharmacol. 2011;72(3):505-513.
- Cooper LA, Meuleners L, Duke JM, Jancey J, Hildebrand J. Psychotropic Medications and Crash Risk in Older Drivers. Asia Pacific J Public Heal. 2011;23(4):443-457.
- Sasada K, Iwamoto K, Kawano N, et al. Effects of Repeated Dosing With Mirtazapine, Trazodone, or Placebo on Driving Performance and Cognitive Function in Healthy Volunteers. Hum Psychopharmacol Clin Exp. 2013;28(3):281-286.
- Iwamoto K, Kawano N, Sasada K, et al. Effects of Low‐dose Mirtazapine on Driving Performance in Healthy Volunteers. Hum Psychopharmacol Clin Exp. 2013;28(5):523-528.
- Iwata M, Iwamoto K, Kawano N, Kawaue T, Ozaki N. Evaluation Method Regarding the Effect of Psychotropic Drugs on Driving Performance: A Literature Review. Psychiatry Clin Neurosci. 2018;72(10):747-773.
- Nakabayashi T. Guideline for Evaluating the Effects of Psychotropic Drugs on Motor Vehicle Driving Performance in Japan: A Tiered Approach for the Assessment of Clinically Meaningful Driving Impairment. Neuropsychopharmacol Reports. 2024;44(2):308-313.
- Ramaekers JG, Conen S, Kam PJ, et al. Residual Effects of Esmirtazapine on Actual Driving Performance: Overall Findings and an Exploratory Analysis Into the Role of CYP2D6 Phenotype. Psychopharmacology (Berl). 2011;215(2):321-332.
- Leufkens TR, Ramaekers JG, de Weerd AW, Riedel WJ, Vermeeren A. Residual effects of zopiclone 7.5 mg on highway driving performance in insomnia patients and healthy controls: a placebo controlled crossover study. Psychopharmacology (Berl). 2014;231(14):2785-2798.
- Loggia G, Attoh-Mensah E, Pothier K, et al. Psychotropic Polypharmacy in Adults 55 Years or Older: A Risk for Impaired Global Cognition, Executive Function, and Mobility. Front Pharmacol. 2020;10:1659.
- Bareis N, Sando T, Mezuk B, Cohen SA. Association Between Psychotropic Medication Polypharmacy and an Objective Measure of Balance Impairment Among Middle-Aged Adults: Results From the US National Health and Nutrition Examination Survey. CNS Drugs. 2018;32(9):863-871.
- Iwamoto K, Nakabayashi T, Yamaguchi A, et al. The New Guideline for Evaluating Effects of Psychotropic Drugs on the Performance to Drive a Motor Vehicle in Japan: Comparison With US FDA Guideline. Neuropsychopharmacol Reports. 2023;43(2):172-176.
- Dini G, Bragazzi NL, Montecucco A, Rahmani A, Durando P. Psychoactive drug consumption among truck-drivers: a systematic review of the literature with meta-analysis and meta-regression. J Prev Med Hyg. 2019;60(2):E124-E139.
- Verster JC, Mets MAJ. Psychoactive Medication and Traffic Safety. Int J Environ Res Public Health. 2009;6(3):1041-1054.
- Haddad YK, Luo F, Karani M V, Marcum ZA, Lee R. Psychoactive Medication Use Among Older Community-Dwelling Americans. J Am Pharm Assoc. 2019;59(5):686-690.
- Pollini RA, Waehrer GM, Kelley‐Baker T. Receipt of Warnings Regarding Potentially Impairing Prescription Medications and Associated Risk Perceptions in a National Sample of U.S. Drivers. J Stud Alcohol Drugs. 2017;78(6):805-813.
- Herrera‐Gómez F, García-Mingo M, Alvarez E. Benzodiazepines in the Oral Fluid of Spanish Drivers. Subst Abus Treat Prev Policy. 2020;15(1).
- Martín-Cantera C, Prieto-Alhambra D, Roig L, et al. Risk Levels for Suffering a Traffic Injury in Primary Health Care. The LESIONAT* Project. BMC Public Health. 2010;10(1).
- Kelleher KJ, Rubin D, Hoagwood K. Policy and Practice Innovations to Improve Prescribing of Psychoactive Medications for Children. Psychiatr Serv. 2020;71(7):706-712.
- Terry CP, Terry DL. Distracted Driving Among College Students: Perceived Risk Versus Reality. Curr Psychol. 2015;35(1):115-120.
- Leung SY. Benzodiazepines, Opioids and Driving: An Overview of the Experimental Research. Drug Alcohol Rev. 2011;30(3):281-286.
- Asbridge M, Hayden JA, Cartwright J. Acute Cannabis Consumption and Motor Vehicle Collision Risk: Systematic Review of Observational Studies and Meta-Analysis. BMJ. 2012;344(feb09 2):e536-e536.
- Sinclair J, Armour S, Akowuah JA, Proudfoot A, Armour M. “Should I Inhale?”—Perceptions, Barriers, and Drivers for Medicinal Cannabis Use Amongst Australian Women With Primary Dysmenorrhoea: A Qualitative Study. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(3):1536.
- Neavyn M, Blohm E, Babu KM, Bird SB. Medical Marijuana and Driving: A Review. J Med Toxicol. 2014;10(3):269-279.
- Islam MM, McRae I. An Inevitable Wave of Prescription Drug Monitoring Programs in the Context of Prescription Opioids: Pros, Cons and Tensions. BMC Pharmacol Toxicol. 2014;15(1).
- Gutiérrez‐Abejón E, Herrera‐Gómez F, Criado-Espegel P, Alvarez E. Use of Driving-Impairing Medicines by a Spanish Population: A Population-Based Registry Study. BMJ Open. 2017;7(11):e017618.
- Buliga E, MacInnis CC. Exploring Associations Between Intergroup Contact, Ideology, and Support for New Restrictive Cannabis Policies and Penalties in Canada. Can J Behav Sci Can Des Sci Du Comport. 2022;54(3):213-224.
- Stephenson CP, Karanges EA, McGregor IS. Trends in the Utilisation of Psychotropic Medications in Australia From 2000 to 2011. Aust New Zeal J Psychiatry. 2012;47(1):74-87.
- Mutsatsa S, Currid T. Pharmacogenetics: A Reality or Misplaced Optimism? J Psychiatr Ment Health Nurs. 2012;20(4):314-320.
- Hughes S, Cohen D, Johnson R. Adverse Event Assessment Methods In published Trials of Psychotropic Drugs: Poor Reporting and Neglect of Emerging Safety Concerns. Int J Risk Saf Med. 2016;28(2):101-114.
- Huybrechts KF, Rothman KJ, Silliman RA, Brookhart MA, Schneeweiss S. Risk of death and hospital admission for major medical events after initiation of psychotropic medications in older adults admitted to nursing homes. CMAJ. 2011;183(7):E411-E419.
- Nørgaard A, Jensen‐Dahm C, Gasse C, Hansen ES, Waldemar G. Psychotropic Polypharmacy in Patients With Dementia: Prevalence and Predictors. J Alzheimer S Dis. 2017;56(2):707-716.
- Benkert O, Graf-Morgenstern M, Hillert A, et al. Public Opinion on Psychotropic Drugs: An Analysis of the Factors Influencing Acceptance or Rejection. J Nerv Ment Dis. 1997;185(3):151-158.
- Angermeyer MC, Matschinger H. Public Attitudes Towards Psychotropic Drugs: Have There Been Any Changes in Recent Years? Pharmacopsychiatry. 2004;37(4):152-156.
- Partridge B, Lucke J, Hall W. Over-Diagnosed and Over-Treated: A Survey of Australian Public Attitudes Towards the Acceptability of Drug Treatment for Depression and ADHD. BMC Psychiatry. 2014;14(1).
- Angermeyer MC, Auwera SV d., Matschinger H, Carta MG, Baumeister SE, Schomerus G. The Public Debate on Psychotropic Medication and Changes in Attitudes 1990–2011. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci. 2015;266(2):165-172.
- Bell K, Hartmann CW, Baughman AW. A Pharmacist-Led Pilot Using a Performance Dashboard to Improve Psychotropic Medication Use in a Skilled Nursing Facility. BMJ Open Qual. 2020;9(3):e000997.
- Reyes MM, Sutor B. Assessment and Pharmacological Management of Behavioral and Psychological Symptoms in Dementia. In: Smith GE & Farias ST (Eds.). APA Handbook of Dementia. 2018;533-552.
- Zimmerman S, Sloane PD, Reed D. Dementia Prevalence and Care in Assisted Living. Health Aff. 2014;33(4):658-666.
- Costello A, Hudson E, Morrissey S, Sharma D, Kelly D, Doody O. Management of Psychotropic Medications in Adults With Intellectual Disability: A Scoping Review. Ann Med. 2022;54(1):2485-2498.
- Hedenrud T, Svensson S, Wallerstedt S. “Psychiatry Is Not a Science Like Others” - A Focus Group Study on Psychotropic Prescribing in Primary Care. BMC Fam Pract. 2013;14(1).
- Niven A, Goodey R, Webb A, Shankar R. The Use of Psychotropic Medication for People With Intellectual Disabilities and Behaviours That Challenge in the Context of a Community Multidisciplinary Team Approach. Br J Learn Disabil. 2017;46(1):4-9.
- Song M, Ware RS, Doan T, McPherson L, Trollor JN, Harley D. Appropriateness of Psychotropic Medication Use in a Cohort of Adolescents With Intellectual Disability in Queensland, Australia. Bjpsych Open. 2020;6(6):e142.
- Flood B. De-Prescribing of Psychotropic Medications in the Adult Population With Intellectual Disabilities: A Commentary. Pharmacy. 2018;6(2):28.
- Deb S, Unwin G, Deb T. Characteristics and the Trajectory of Psychotropic Medication Use in General and Antipsychotics in Particular Among Adults With an Intellectual Disability Who Exhibit Aggressive Behaviour. J Intellect Disabil Res. 2014;59(1):11-25.
- Song M, Ware RS, Doan T, Harley D. Psychotropic Medication Use in Adults With Intellectual Disability in Queensland, Australia, From 1999 to 2015: A Cohort Study. J Intellect Disabil Res. 2019;64(1):45-56.
- Lucca J, Vamsi A, Kurian S, Ebi S. A Prospective Observational Study on Psychotropic Drug Use in Non Psychiatric Wards. Indian J Psychiatry. 2019;61(5):503.
- Mesquida MM, Casas MT, Sisó AF, Muñoz IG, Vian ÓH, Torán-Monserrat P. Consensus and Evidence-Based Medication Review to Optimize and Potentially Reduce Psychotropic Drug Prescription in Institutionalized Dementia Patients. BMC Geriatr. 2019;19(1).
- Brunnauer A, Herpich F, Zwanzger P, Laux G. Driving Performance Under Treatment of Most Frequently Prescribed Drugs for Mental Disorders: A Systematic Review of Patient Studies. Int J Neuropsychopharmacol. 2021;24(9):679-693.
- Martinussen LM, Møller M, Prato CG. Accuracy of Young Male Drivers’ Self-Assessments of Driving Skill. Transp Res Part F Traffic Psychol Behav. 2017;46:228-235.
- Parekh V. Psychoactive Drugs and Driving. Aust Prescr. 2019;42(6):182-185.
- Chandramouleeshwaran S. Impact of Psychotropic Medications on Cognition Among Older Adults: A Systematic Review. Int Psychogeriatrics. 2024;36(12):1110-1127.
- Unsworth C, Chan S. Determining Fitness to Drive Among Drivers With Alzheimer’s Disease or Cognitive Decline. Br J Occup Ther. 2015;79(2):102-110.