Digitalizarea medicinei a influenţat dezvoltarea serviciilor medicale în ultimii 30 de ani. Accesul facil la istoricul medical, dar şi la starea asigurărilor de sănătate ale pacienţilor vine în ajutorul personalului medical şi informatic al uni­tăţilor medicale, care vor atribui mai puţin timp activităţilor nemedicale.

De asemenea, o statistică reală a stării de sănătate a populaţiei permite nu numai o abordare holistică a fiecărui pacient în cadrul consultului medical, ci şi o evaluare corectă a problemelor de sănătate publică, obligatorii în stabilirea politicilor de sănătate, a implementării şi monitorizării programelor naţionale de screening sau de tratament. În plus, digitalizarea pre­su­pune şi creşterea serviciilor medicale disponibile prin telemedicină.

În anul 2020, pandemia declanşată de infecţia cu SARS-CoV-2 a determinat paşi uriaşi în dezvoltarea şi implementarea telemedicinei şi s-au creat posibilităţile „noii normalităţi” a lumii medicale, prin dezvoltarea tehnologiilor conduse prin inteligenţă artificială, a mijloacelor şi platformelor electronice de comunicare disponibile medicilor şi pacienţilor deopotrivă.

Se permite astfel creşterea capacităţii clinice şi administrative, creşterea efi­cien­ţei procedurilor şi a timpului alocat, dar şi, dintr-un anumit punct de vedere, creşterea calităţii actului medical, în condiţiile în care majorita­tea pacienţilor au reţineri majore în a se adre­sa medicilor, mai ales spitalelor. Teama de a se contamina în spaţiile închise ale să­li­lor de aşteptare, eventual aglomerate, sau de a contracta infecţia prin spitalizarea alături de persoane infectate dar asimptomatice, precum şi teama de infecţii intraspitaliceşti au redus semnificativ adresabilitatea pacienţilor către serviciile medicale de stat, cu consecinţe negative atât pentru unii bolnavi cronici, a căror stare de sănătate s-a degradat, cât şi pentru urgenţele medicale şi chirurgicale, în care întârzierea prezentării la camera de gardă a făcut adeseori diferenţa dintre viaţă şi moarte.

Progresele tehnologice nu au scopul de a îndepărta pacientul de medic, ci dimpotrivă, de a creşte conexiunea medic-pacient. Fără îndoială că utilizarea tehnologiei în locul consultului fizic propriu-zis nu trebuie să omită scopul esenţial al medicilor – acela de a nu face rău. De aceea, avantajele telemedicinei trebuie folosite în mod adecvat, doar în cazul pacienţilor care se pretează acestei abordări „la distanţă”.

Raţiunea şi flerul medical sunt „paznicii” care ne vor ajuta să folosim corect progresele tehnologice, în contextul legislaţiei nou apărute (OUG nr. 196/2020), pentru a feri pacienţii şi pentru a ne feri pe noi de greşeli, de evoluţii nefavorabile ale stării de sănătate a pacienţilor noştri.

În paralele cu telemedicina, preocupările de schimbare a activităţii, de adaptare la societatea actuală aflată în schimbare s-au regăsit şi în plan educaţional şi profesional, prin cursurile şi conferinţele online. Forumul ORL.ro de anul acesta se înscrie în acest trend de activitate online, o noutate pe care ne-o dorim, fără îndoială, interesantă, reuşită, dar singulară. Socializarea ne defineşte ca fiinţe umane şi ne lipseşte.

Vă invităm, pentru două zile, să ne fo­ca­li­zăm atenţia asupra infecţiilor HPV în patologia ORL, o leziune probabil precanceroasă, care modifică algoritmul de diagnostic şi tratament al cancerelor de cap şi gât asociate infecţiei HPV.