Initiative, Medic One şi Path, unit-ul din cadrul Lowe Group, specializat în analiza şi interpretarea datelor, alături de iSense Solutions, au realizat un nou studiu marca BOLD, un concept lansat de grupul de comunicare în 2018, în care s-a analizat cum îşi regândesc românii sănătatea, în faţa unei crize economice.
Studiul dezvăluie informaţii valoroase despre modul în care românii resimt influenţa pe care contextul economic actual şi schimbările care intervin o au asupra gestionării stării lor de sănătate. Rezultatele studiului vin în sprijinul companiilor şi al brandurilor din industria farmaceutică, printr-o serie de concluzii care indică nevoile consumatorilor, se arată într-un comunicat.
„Pentru a realiza acest studiu am adunat răspunsurile a 1.006 români, iar ţinând cont de rezultatele acestuia, observăm că presiunea financiară există, este resimţită de români şi are impact asupra alegerilor care privesc gestionarea stării lor de sănătate”, a spus Traian Năstase, Managing Partner, iSense Solutions.
Conform cercetării, jumătate dintre români au observat în ultimul an o deteriorare a situaţiei financiare proprii, iar 4 din 10 estimează înrăutăţirea acesteia în următoarele şase luni. Dintre respondenţi, 38% alocă peste 11% din bugetul lunar pe produse şi servicii medicale, iar comportamentul este mai pronunţat în rândul celor care suferă de o afecţiune cronică (47%) şi aparţinătorilor (54%).
Peste 70% dintre respondenţi se declară afectaţi în mare şi foarte mare măsură de creşterile de preţuri la medicamente şi investigaţii sau consulturi medicale - cu precădere femeile şi persoanele care au în grijă pacienţi cronici. Cele mai întâlnite soluţii adoptate pentru a se proteja de creşterile de preţ sunt dictate de trio-ul „discount, strictul necesar, renunţare”.
Dintre respondenţi, 4% prioritizează cheltuielile cu medicamentele, iar 2% pe cele cu serviciile medicale la nivelul unei luni obişnuite. În ultimele 6 luni, 45% au primit reţete prea scumpe pentru bugetul lor, iar 47% dintre aceştia au recurs la un efort financiar pentru a urma reţeta întocmai. 17% dintre cronici şi 11% dintre aparţinători au renunţat sau amânat achiziţia.
Studiul a înregistrat, de asemenea, o proporţie considerabilă de persoane (circa 40%) care aşteaptă măsuri de educare, susţinere şi solidaritate socială, prin acţiuni ale industriei medicale. De asemenea, asistăm la o schimbare a mentalităţii privind sănătatea – de la orientarea spre tratament la cea spre prevenţie sau de la importanţa preţurilor şi ofertelor la brandurile care pot fi mai mult decât o sursă de produse sau servicii.
Studiul a fost realizat in luna decembrie 2022 la nivel naţional, pe un eşantion reprezentativ de 1.006 respondenţi din mediul urban, utilizatori de internet (48% bărbaţi şi 52% femei), cu vârste cuprinse între 18 şi 65 de ani, din panelul iSense Solutions.
„Ne-am dorit să înţelegem dacă şi cum schimbă actualul context comportamentul şi atitudinea românilor când vine vorba de sănătatea lor. Datele ne arată şi că ei au nevoie şi aşteaptă educare şi susţinere din partea companiilor din domeniul medical şi farmaceutic. Iar în acest sens, ne putem sprijini partenerii, printr-o abordare care se concentrează pe analize amănunţite, ancorate în realitatea consumatorului, cu best practices în strategiile digitale precum şi offline, şi soluţii personalizate de integrare a platformelor de vânzare pe site-urile brandurilor”, a spus Andreea Dinescu, Deputy Managing Director, Initiative România.
„Respondenţii din acest studiu indică faptul că, în această perioadă, preferă şi alte tipuri de sprijin din partea brandurilor, poate chiar mai valoroase pe termen lung. Românii au nevoie de educaţie şi informare pe teme de sănătate, cu informaţii verificate, din surse sigure şi de încredere - aici pot interveni, foarte relevant, companiile. Pe de altă parte, asistăm la o schimbare a mentalităţilor privind sănătatea: de la reactiv (orientat spre tratament) la proactiv (orientat spre prevenţie); de la tranzacţional (contează doar preţurile şi ofertele) la relaţional (brandurile pot fi mai mult decât o sursă de produse / servicii). Toate aceste schimbări se constituie în oportunităţi noi de comunicare pentru brandurile din domeniul sănătăţii, care pot adresa nevoile şi dorinţele fără să-şi erodeze marjele de preţ dar dezvoltând, în acelaşi timp, o relaţie mai mult decât tranzacţională cu consumatorii”, a spus Oana Cociaşu, Managing Partner, Medic One.
„În urma acestui studiu, cu ajutorul Path am descoperit multe insight-uri relevante. Aparţinătorii, în special femeile, sunt categoria cu cel mai mare potenţial de achiziţii, dar şi de susţinere vocală pentru o cauză sau un brand. De asemenea, observăm o reorientare a românilor către considerarea sănătăţii ca stare de bine, şi nu ca absenţă a bolii”, a spus Roxana Bleoaja, Head of Path, Lowe Group.