Societatea Naţională de Oncologie Medicală din România, Societatea Naţională de Medicina Familiei şu Astellas Pharma anunţă lansarea campaniei care încurajează screeningul pentru cancerul de prostată. Iniţiativa îşi propune să crească gradul de conştientizare cu privire la importanţa efectuării screeningului şi să încurajeze bărbaţii să aibă o discuţie deschisă cu medicul de familie.


Campania „Ce faci azi?” pune în lumină importanţa depistării precoce, subliniind că aceasta poate face diferenţa în salvarea vieţii, se arată într-un comunicat. De multe ori, cancerul de prostată poate fi identificat înainte ca simptomele să devină evidente prin efectuarea unor teste de screening, cum ar fi măsurarea nivelului de antigen specific prostatic (PSA) din sânge sau prin examinarea clinică a prostatei prin intermediul tuşeului rectal. În cazul unor rezultate neobişnuite, medicul va recomanda teste suplimentare pentru confirmarea diagnosticului, inclusiv ecografie, RMN sau biopsie.

În stadiile incipiente, cancerul de prostată nu prezintă simptome evidente, de aceea, screening-ul este esenţial şi se recomandă începând cu vârsta de 45-50 de ani. Simptomele pot apărea abia atunci când tumora creşte şi exercită presiune asupra uretrei, generând probleme legate de urinare, cum ar fi nevoia de a urina frecvent, în special pe timp de noapte, jet urinar slab, durere şi senzaţie de arsură în timpul urinării sau ejaculării, precum şi prezenţa sângelui în urină sau spermă. Aceste simptome nu trebuie ignorate, dar nici nu sunt un semn cert de cancer de prostată. Prin urmare, investigaţiile periodice sunt de o importanţă crucială, în special pentru bărbaţii cu istoric familial de cancer de prostată, se mai subliniază.

În cadrul campaniei „Ce faci azi?”, Societatea Naţională de Medicină de Familie va distribui pachete educaţionale către aproximativ 9.000 de medici de familie din ţară. Aceste pachete conţin scrisori adresate medicilor, postere informative şi broşuri educaţionale pentru pacienţi. Materialele vor contribui la creşterea gradului de conştientizare şi educare a publicului şi subliniază importanţa depistării timpurii. Tot în cadrul campaniei vor fi realizate interviuri şi articole scurte difuzate pe canalele de radio şi TV.

Cancerul de prostată ocupă locul doi în rândul celor mai frecvente forme de cancer în rândul bărbaţilor din România, după cancerul pulmonar. Afecţiunea se dezvoltă adesea într-un ritm lent. În fiecare an sunt înregistrate peste 8.000 de cazuri noi de cancer de prostată, iar aproximativ 2.400 de decese sunt atribuite acestei boli.






Oncolog